- Project Runeberg -  Handledning i vira /
9

(1903) Author: H. L. Victorin
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Vira

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

bet», måste han sätta ut en, måhända flere betar och
betala de båda andra spelarne enligt den nyss nämnda
pointstaxan. Om under spelet betarne i pulangen taga slut, måste
hvarje spelare åter insätta en bet (en ål). Finnas några
betar i pulangen, då spelet är slut, delas dessa lika på de
tre spelarne, hvarefter hvar och en, så långt han kan,
inväxlar alla marker af den färg han har. Saknar han
sedan några, är detta hans förlust, har han däremot
främmande marker till öfverlopps, är detta hans vinst.

Vi komma nu till det andra slaget af vira, den s. k.
protokollsviran. Skillnaden mellan patent- och
protokollsvira består egentligen däri, att i den förra betarne under
hela spelet bibehålla sitt värde, medan de i den senare stiga
i värde under spelets fortgång. Till protokollsviran behöfvas
äfven marker, men dessa begagnas här endast för att
betala points’en och de fyrkantiga hafva sålunda här sitt
ursprungliga värde 48. Öfriga markers värden äro de förut
angifna. Betarne åter föras på papper på följande sätt.
Man tager ett kvartsark papper och indelar detta i tre
längs efter papperet löpande kolumner. Den första
kolumnen tillhör spelaren n:r 1, den andra n:r 2 och den tredje
n:r 3. De tre spelarne föra hvar sitt dylikt protokoll,
hvilket särskildt är af vikt vid uppstående tvister, då två
samstämmande protokoll naturligtvis äga vitsord mot det tredje.
I första kolumnen skrifver man alltid sin granne till vänster,
i andra kolumnen den andre spelaren och sig själf i den
tredje kolumnen. Om nu A, B och C spela med B i
midten, A till höger och C till vänster, få spelarne på A:s
protokoll följande ordning: B–1, C–2, A–3, på B:s
protokoll: C–1, A–2, B–3 och på C:s protokoll: A–1, B–2,
C–3. Liksom i patentviran börjar man äfven här med att
sätta ålar, hvilket går så till att i hvarje kolumn, under
den resp. spelarens namn, skrifves siffran 50. Men det är
endast ålarne, som hafva detta värde. För hvarje bet, som
sedermera sättes, ökas betens belopp med 2 (5, 10 eller
det tal man öfverenskommit) så att, om t. ex. en af
spelarne i första spelet sätter en bet, gäller denna 52, om en
bet sedan sättes i andra spelet, gäller denna 54 o. s. v.
Denna ökning sker emellertid icke inom samma spel, d. v. s.
att om under ett spel flere betar sättas hafva alla dessa
samma valör. Om sålunda t. ex. den senast satta beten

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 04:34:23 2020 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/vira/0009.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free