- Project Runeberg -  Handledning i vira /
20

(1903) Author: H. L. Victorin
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Vira

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

färg eller båda ofärgerna, behandlas frågan såsom vid
köpspel: går han hem, förfaller allt tal om pointsbetalningen,
går han bet eller kodilj får han betala dubbelt. Men får
han olika färger blir frågan något annorlunda. Förlorar
han sitt omturné, måste han betala summan af de points
som han enligt vanlig beräkning skulle betalt för hvartdera
spelet. Vinner han åter omturnéet, anses han dock hafva
förlorat det första turnéet. Har han i detta första spel
bättre färg än i det andra, förlorar han skillnaden mellan
de båda färgernas pointstal; har han däremot bättre färg i
det senare spelet, vinner han samma skillnad. Om sålunda
en spelare turnerar 6, får första gången ruter och andra
gången spader, ruter är högsta färg och han vinner sitt
omturné, får han i alla fall betala tre points (4 – 1) till
hvardera af sina motspelare. Hade han förlorat omturnéet
skulle han fått betala 5 points (4 + 1) till dem hvardera.

Alla bud måste afgifvas bestämdt och klart, så att
hvarje spelare vet, hvad budet verkligen innebär.
Undantag härifrån göra dock gaskar och solospel; man kan där
genom att endast bjuda »högre gask» (solo) taga bort ett
föregående bud, och sedan bestämma huru hög gasken (eller
solot) skall vara. Naturligen får den ej vara lägre än det
bud, den afsåg att borttaga. Menar man med högre gask
»gask i färg» måste detta alltid särskildt nämnas.

Sedan vi nu redogjort för själfva viraspelet och innan
vi öfvergå till spelreglerna, lämna vi härnedan exempel på
buden i ett viraparti, sådana man kan tänka sig att de
kunna falla. A, B och C spela; A har förhand: A: begär;
B: andra begär (d. v. s. 6 spel i färg); C: turné 6; A:
förhand turné 6; B: sjuspel; C: passar; A: passar; B får
behålla sitt sjuspel. Ett annat exempel: B: begär; C:
sjuspel; A: muntergök; B: solo 6; C: gask pä 6; A: passar;
B: gask på 6 i förhand; C: passar; B: behåller gask på
6[1].

*



Att uppställa några pålitliga regler för afgifvandet af
buden i vira, är i högsta grad vanskligt, för att ej säga

[1] Att förhanden skall spela ut eller att man är skyldig att alltid, där
man så kan, bekänna färg, hafva vi ej ansett oss behöfva särskildt upplysa.
Sådant förutsättes vara äfven nybörjaren bekant.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 04:34:23 2020 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/vira/0020.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free