- Project Runeberg -  Handledning i vira /
21

(1903) Author: H. L. Victorin
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Vira

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

omöjligt. Som vi redan påpekat, beror i vira så ofantligt
mycket på individen själf. Vid afgifvandet af sina bud är
han sin egen herre, och han fortfar att vara det, om han
får behålla spelet. Det är först sedan han passat, som hans
intresse sammankopplas med en annan persons, och han vet
ej ens på förhand, hvilken denna person är. Det kan
likaväl blifva B som C. Han måste därför med sina bud hafva
ett tredubbelt mål i sikte: att skydda sig själf, d. v. s. söka
få behålla de spel, hvartill hans kort verkligen gifva
anledning; att narra eller tvinga en af motspelarne upp till
höga bud samt slutligen att samtidigt söka så tydligt som
möjligt vägleda en medspelare, hvilken han dock, då han
afgifver sitt bud, ännu icke känner.

Man bör, dä man börjar begära eller afgifva sina bud,
aldrig börja med höga bud. Dels demaskerar man
därigenom sina kort alltför hastigt, dels hindrar man ofta
därigenom de andra spelarne att under spelets gång komma
med bud som kunde vara upplysande nog. Man bör i
förhand icke ens gripa till med turné 6, emedan detta
hindrar ett så upplysande bud som t. ex. begär i färg, och
äfven om efterhanden kommer med ett turné 6, har ju
förhanden alltid bättre rätt, om den vill stanna vid samma
spel. Naturligtvis kan förhanden, om han anser sina kort
ingenting värda, också passa. Detta bör man göra, om
man har dåliga kort, med hvilka man ej kan hålla spelet
uppe, men det är dock ej rådligt att alltför hastigt draga
sig ur spelet, innan man sett, huru det utvecklar sig.
Förhanden kan därför, äfven på jämförelsevis dåliga kort,
åtminstone bjuda begär (6 spel med köp), om ej för annat
så för att hälla sig inne i spelet. På förhands begär passa
de andra spelarne nästan aldrig. Ett andra begär, d. v. s.
begär i färg är betydligt farligare och bör ej sägas utan
anledning. Det kan nämligen hända, att de båda andra
spelarne sitta med en betydlig styrka i så väl högsta som
andra färg och passa på grund däraf, och under sådana
förhållanden blifver äfven ett så jämförelsevis lågt spel som
andra begär svårt nog att spela hem. Såsom entréer till
ett andra begär nämna vi t. ex. 5 trumf med äss, dam
eller kung, knekt, tia högst, samt något dugligt handkort
(ett vinnande kort utom trumffärgen). Naturligtvis äro många
andra kombinationer tänkbara, liksom det ju gifves sämre

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 04:34:23 2020 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/vira/0021.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free