- Project Runeberg -  Handledning i vira /
22

(1903) Author: H. L. Victorin
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Vira

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

och bättre entréer. Turné 6 är ett spel som spelas mycket
och bjudes ännu mera. Många spelare tro sig kunna bjuda
turné 6 på snart sagdt hvilka kort som helst, hvilket dock
är ett stort misstag. Passa durkdrifne spelare för ett turné
6, torde detta vanligen blifva svårt nog att vinna, och man
kan då hafva anledning förmoda att bakom detta »pass»
ligger ett begär att få turnera efter. Fyra äss äro en vacker
entré till turné; är man för öfrigt garderad i alla färger
samt har handkortspel i en eller ett par af dem, kan man godt
väga sig på ett turné 6. På tre goda färger anses ej orätt
att turnera äfven om den spelande skulle vara renons i den
fjärde färgen; man har ju dock alltid tre möjligheter mot
en. På tre eller t. o. m. på två goda färger kan man
äfven vingla, däremot bör man aldrig vingla på en färg,
äfven om det skulle visa sig att lyckan för någon gång
kunde stå den djärfve bi. En vacker turné-entré framkallar
ofta budet »gök», hvilket i sin ordning då vanligen
framtvingar ett turné 7 (så framt ej spelaren föredrager 8 spel,
gask eller solo). Naturligtvis behöfves för turné 7 en bättre
entré än för turné 6; har ett turné 7, som vi ofvan nämnde,
framtvingats af muntergök, får man måhända nöja sig med
en medelmåttig entré och söka reda sig så godt man kan.
Ett utan tvång bjudet turné 7, plägar ofta framkalla
misèregaskar eller köpmisèrer, dä ju ett dylikt bud gifver vid
handen, att talongen bör innehålla låga kort. Vingel 7 är
ett jämförelsevis högt och svårt spel, som fordrar hvad man
i allmänhet kallar »goda kort» i minst två färger. Många
passa gärna för detta spel, som i händelse af olyckligaste
utgång kan medföra ända till 10 betar.

Att uppställa någon bestämd norm för entrén till 7
spel är nästan omöjligt, emedan åsikterna därom äro så
växlande. Äss, kung, dam sjette, äss, dam, knekt, tia
sjette, äss, dam, tia, nia sjette, äss, kung, dam, tia femte,
kung, dam, knekt sjette o. s. v. äro mera eller mindre goda
entréer till sjuspel. Har man handkort därtill öka de
naturligen entréens värde. En god entré är äfven äss, kung,
dam, knekt, emedan man då får köpa så mycket, att föga
blir öfver åt motspelarne samt emedan dessa trumfar äro
så höga och jämna, att de högst betydligt öka värdet af
dem man eventuelt får ur talongen. I begär, turné 6 och
sjuspel intaga handkorten en synnerligen viktig roll och med

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 04:34:23 2020 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/vira/0022.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free