- Project Runeberg -  Handledning i vira /
27

(1903) Author: H. L. Victorin
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Vira

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

man ej såsom somliga spelare bruka, byta ett par kort och
sedan turnera om; bättre då att byta med bibehållande af
de goda handkorten. I sjuspel ligger dock äfven vikt på
att få köpa djupt, och känner man sig osäker i trumffärgen
gör man klokast i att kasta äfven så stora kort som kung,
dam i en färg. För motspelarne gäller det att vid lägre
köpspel söka åstadkomma renonser för att därigenom få
med små trumf taga bort spelarens handkort; vid begär
och turné 6, någon gång ock vid turné 7, pläga därför
motspelarne dela de kort, som äro kvar i talongen, så att
hvardera af dem köper så många, som han anser sig
behöfva för att blifva renons i någon färg. Undantagsvis
kan detta ske äfven i högre spel, särskildt om spelaren ej
har förhand, men regeln är att vid dessa spel trumfstyrkan
bör så vidt möjligt samlas på en hand. Om därför den
som skall köpa närmast efter spelaren, endast har en eller
ett par hackor i trumf, bör han lämna hela återstoden af
talongen åt den tredje, som antagligen är bättre rustad.
Likaså bör n:r 2 aldrig köpa på ässet ensamt eller kung
andra, så framt ej trumfen bredvid kungen är tämligen hög.
Har n:r 2 goda trumf, köper han naturligen hela återstoden
af talongen. Vid solotrumfspel gälla samma regler, dock
med den skillnad, att n:r 2, äfven om han är svag i trumf,
alltid måste köpa några kort, då den tredje helt naturligt
ej kan köpa alla 13. N:r 2 bör i så fall, särskildt om
spelaren ej sitter i förhand, söka bli renons, förutsatt att
sådant låter sig göra utan att kasta alltför goda kort. I
trumfspel böra motspelarne gärna söka köpa upp alla talongens
kort; undantag härifrån bör endast ske, om en af dem redan
från början har ovanligt stor trumfstyrka och dessutom en
renons eller kan bli renons genom att byta endast ett par kort.

Vid misèrespel bör man aldrig byta bort höga kort
som äro något så när garderade af lägre; hvad motspelarne
därvidlag böra söka åstadkomma, är renonser och sviter.
I misère bör den af motspelarne, som köper först, alltid
om möjligt lämna några kort kvar åt den andre;

Några regler för omköp eller omturné är det mycket
svårt att uppställa, och det bästa man därvidlag kan göra
är att vara försiktig och söka undvika en hos nybörjare
ganska vanlig svaghetssynd, att allt för mycket lita på
talongen d. v. s. att köpa om på dåliga entréer.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 04:34:23 2020 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/vira/0027.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free