- Project Runeberg -  Handledning i vira /
31

(1903) Author: H. L. Victorin
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Vira

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

mera skadligt än gagneligt; han kan därigenom lätt
fördärfva någondera af dem, och måhända också vid sitt drag
råka på en renons hos någon af motspelarne. I senare
fallet, och sedermera under hela spelet, är efterhanden
den afgjordt fördelaktigaste platsen för en misèrespelare
och för motspelarne gäller det här mer än annars att söka
hålla spelaren i mellanhand. Kommer spelarens granne till
höger i mellanhand, bör han om möjligt genast söka taga
sig in och få utspelet. Är spelaren renons i någon färg,
kan han spela ett misèrespel äfven med ett tämligen högt
kort i en annan färg, i förhoppning att få kasta det, då
renonsfärgen drages upp.

Motspelarne böra i misère söka lägga an på sviter och
renonser, och böra fördenskull vid köp alltid dela på de
kort, som finnas disponibla i talongen. Har någon af dem
en genomgående svit nedifrån (två, tre, fyra o. s. v.), bor
han ej spela den, emedan det sannolikt är spelarens
renonsfärg, och är han själf renons i någon färg, bör han
genom att af sviten kasta tvåan gifva sin medspelare en
vink om huru förhållandet är. Får den ene motspelaren
fatt i en färg, där den andre är renons, bör han, äfven om
han därmed ej kan göra bet, spela den så länge spelaren
bekänner; han lämnar därmed sin medspelare tillfälle att
bli af med stora och besvärliga kort. Vid de fyra stora
misèrerna, som spelas med öppna kort, måste naturligen
mycken försiktighet och noggrannhet iakttagas af såväl
spelaren som motspelarne.

De låga misèregaskarne på 1, 2 och 3 (om denna
senare spelas) äro, särskildt de båda förstnämnda, rätt svåra
att spela, och fordra mycken omtanke och
kombinationsförmåga, ej minst därför att man endast har de afgifna buden
till handledning för sitt spel. De svåraste misèrespelen,
nota bene rörande själfva spelningen, äro utan tvifvel
muntergök och misèregask på 4. Där finnas så många
kombinationer, så många olika sätt att göra bet, att vi nödgas
afstå från meddelandet af detaljerade föreskrifter samt ännu
en gång hänvisa till den nyss meddelade regeln: att
begagna sig af renonser, om sådana förefinnas samt att söka
hålla spelaren i mellanhand. Åtskilligt i detta afseende
torde nog vara att lära af det exempel på muntergök, vi
här nedan anföra.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 13:54:09 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vira/0031.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free