- Project Runeberg -  Handledning i vira /
43

(1903) Author: H. L. Victorin
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Vira

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

sig äga, således bör han vara renons i ruter eller spader.
C antager att det är ruter och spelar ett mellankort i denna
färg, sålunda ruter 8. A tar med ruter äss, B med hjärter
4. B spelar klöfver 9, C tar öfver med knekten, A kastar
klöfver 5. C spelar ruter kung, A kastar ruter 7, B
klöfver 4. C spelar ruter4, A (som tror detta vara den sista
rutern hos C) kastar spader 10, B kastar klöfver 3.
Spelet har nu följande utseende:

A:
illustration placeholder


B:
illustration placeholder


C:
illustration placeholder


C spelar ruter 2, och därmed är A kodilj, då både
hjärter äss och 9 hos B måste göra spel. A har, som lätt
kan beräknas, endast fått 5 spel, då han för att vinna borde
haft 7.

Att C tar klöfver dam med ässet, är nog riktigt men
får anses mera såsom undantag än såsom regel.

Gask på 6.

Korten i detta spel äro från början placerade på
följande sätt:

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 13:54:09 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vira/0043.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free