- Project Runeberg -  Det sköna och dess lagar /
130

(1901) [MARC] Author: Viktor Rydberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

himlahvalfvet och himmelen med Gud och de
himmelska härskarorna. Skall nu en målning
symboliskt uttrycka föreningen mellan det öfverjordiska
och det jordiska, så hvad ligger då närmare till
hands än att med denna världsarkitektonik till
grundidé låta himmelen öppna sig och omkring taflans
vertikala midtlinje visa Gud Fader, Kristus, jungfru
Maria, änglaskarorna ofvan skyarna i empyreisk
ljusglans och att där nedanför på jorden gruppera till
höger och vänster människor, som tillbedjande skåda
upp emot den himmelska synen? Härigenom
inträder med nödvändighet en symmetrisk anordning.

I en af Rafaels mest ryktbara målningar,
»Meningsbytet», (Disputa) ser man samma symmetriska
anordning: på taflans lägre plan, som föreställer ett
golf med rektangulära rutor, står ett altar, som af en
vertikal midtellinje skäres noggrant i två lika hälfter.
Å ömse sidor altaret gruppera sig kyrkolärare och
församlingsmedlemmar. I det högre planet ofvan
skyarna sitta i en högtidlig krets patriarker, apostlar och
helgon, ordnade i symmetriska hälfter. Midt öfver
denna krets ser man Jesus och Maria; i ett än högre
plan sväfva till höger och till vänster fyra änglar, och
allra högst tronar Gud Fader. Symmetriskt anordnad
är äfven »Josefs och Marias bröllop», af Rafael, hans
»Parnass», hans »Heliodors fördrifning» och många
andra ryktbara verk af renässansens mästare. Jag
behöfver icke tillägga, att det är en symmetri förenad med
frihet, i hvilken hvarje figur har sin individuella
karakteristik och sin själfständighet i hållning. Den
symmetriska anordningen beröfvar dem alldeles intet af

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Jul 4 09:24:27 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/vrdsodl/0134.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free