Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
de göra åsynen af taflan snart nog outhärdlig.
Principen om kraftens ekonomi har utan tvifvel en
fysiologisk basis. De ryktbare naturforskarne bröderna
Weber ha i sin skrift om människans gång med
slående exempel visat, att det estetiskt sköna i det
hela också är det fysiologiskt riktiga, och att en
rörelse, som med anlitande af minsta möjliga
förbrukning af muskelkraft kan verkställas för uppnående
af ett gifvet resultat, synes lättare, friare, behagligare
och fördenskull äfven skönare än en rörelse, som
hänvisar på större ansträngning för vinnande af
samma mål. Hvarje gymnastikuppvisning bekräftar
riktigheten af denna iakttagelse. Herbert Spencer
berättar, att han en gång vid en dansföreställning
satt och harmades öfver publikens applåder, skänkta
åt en dansös, hvars osköna och förvridna ställningar
och rörelser hade förtjänat en uthvissling. Men han
upptäckte också, att allt emellanåt omväxlade de
fula rörelserna med andra af sant behag, och det
var just de rörelser, som syntes åstadkomna utan
ansträngning, då lemmarne likasom sväfvade, burna
af luften. Genom principen om kraftens ekonomi
förklaras också, att den räta linjen och kroklinjen
hafva estetiskt företräde framför de brutna linjerna.
De förra göra intryck af rörelser, som förbruka så
litet kraft som möjligt. De i vinklar brutna linjerna
hänvisa på rörelser med momentana
muskelansträngningar, genom hvilka riktningen plötsligt förändras,
och de tyda därmed på stor kraftförlust. Vi tala
fördenskull också om kantiga rörelser som om
osköna.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>