- Project Runeberg -  Det sköna och dess lagar /
216

(1901) [MARC] Author: Viktor Rydberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

honom. Nu tror jag visserligen, att en högre och
skönare värld existerar än den, som vi under våra
dagliga sträfvanden se omkring oss; jag tror, att det
kräfves en utbildning af de ideala tendenser, som
blifvit nedlagda i vår psykiska organisation, för att
denna högre skönhet skall kunna uppenbara sig för
oss; jag tror, att skönheten beror ej allenast af att
vi se, utan ock af huva vi se; alt hon beror ej
endast af de beskådade föremålen, utan ock af
beskaffenheten af de ögon, som skåda, och af den själ,
som mottager de intryck, som sinnesverktygen
förmedla. Jag tror vidare, att det på konstens områden,
likasom på så många andra, finnas utvalda själar,
konstnärliga snillen, som lättare än andra varda
delaktiga af skönhetens uppenbarelser. Men denna större
lätthet förutsätter icke ett mindre arbete; den
förutsätter tvärtom en brinnande ifver för arbetet, emedan
detta än ytterligare skärper blicken, ger ett ökadt
välde öfver stoffet och tekniken, ger en städse
djupare trängande insikt i den rikedom af skönhet, som
naturen erbjuder den, genom umgänget med henne
varder hennes vän och förtrogne.

Det är en vanlig erfarenhet, att de hastigt
målade bilder, som kallas etyder, ofta bli bättre än den
målning, till hvilken de voro ämnade att vara
förstudier. Detta är ej heller underligt. Den danske
konsthistorikern Julius Lange, som nyligen upptagit
denna sak till skärskådande, anmärker, att då
konstnären gör en etyd, står han ansikte mot ansikte
med verkligheten; att han måste samla sina krafter
i ögonblicket, för att likasom genom en öfverrump-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Jul 4 09:24:27 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/vrdsodl/0224.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free