- Project Runeberg -  Det sköna och dess lagar /
218

(1901) [MARC] Author: Viktor Rydberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ovederlägglig, om man utgår från den åsikt, att den
omedelbara naturefterbildningen är i konsten allt.
Lange, som förkastar denna mening, finner
fördenskull också en räddningsplanka för atelierarbetet i
hvad han vill kalla erinringens konst, den konst,
som uppfångar och begagnar ej allenast de
omedelbara naturintrycken, utan också de omedelbara, det
vill säga de minnesbilder, hvartill förflutna intryck
gestalta sig i vår själ. Jag behöfver icke påpeka,
huru fullt af vådor det fält är, som konsten därmed
beträder, och hvilka äfven Lange själf framhåller. I
början af denna föreläsning har jag hänvisat på dem.
Men det är enligt min mening och enligt
konsthistoriens vittnesbörd också det fält, där konsten har
vunnit sina högsta triumfer, och där nya triumfer
otvifvelaktigt vänta henne. Lange anmärker, att
konsten ännu icke lärt allt hvad den skulle lära af vårt
århundrades stora och i så många riktningar
epokgörande uppfinning: fotografien. Den lärer oss för
det första, att hvad man förr betraktade som
efter-bildning på konstens väg af verkligheten, alldeles
icke motsvarar verkligheten; genom fotografiens
inflytande har krafvet på verklighet blifvit
noggrannare formuleradt än förr. Ett exempel härpå:
Amerikanaren Maybridge kan inom en femtusendels
sekund taga en fotografi och fängsla på plåten alla för
våra ögon osynliga rörelsemoment. Efter att ha sett
hans fotografier har den ryktbare målaren Meissonier
förklarat, att hans framställning af galopperande
hästar icke är korrekt, utan bör vika för en annan,
mindre konventionell. Men fotografien lärer för det

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Jul 4 09:24:27 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/vrdsodl/0226.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free