- Project Runeberg -  Det sköna och dess lagar /
224

(1901) [MARC] Author: Viktor Rydberg With: Karl Warburg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

fält och sjöar, i de lunder och på de höjder, som de
framställa, skall konstnärens fantasi återigen kunna
tumla lika fritt som skaldens i de naturomgifningar
hans fantasi skapat: som Shakspeares i
»Midsommar-nattsdrömmen», som Göthes på Blocksberget eller på
de farsaliska fälten. Äfven sådana fantasilandskap
böra kunna, i likhet med Fidias’ frisreliefer, uppvisa
de ihärdigaste naturstudier och ett vunnet fullkomligt
välde öfver den teknik, som ur sådana studier
utgått, och när de det göra, äro de äfven ur
naturtrohetens synpunkt fullt berättigade, då med
naturfrihet icke menas slafveri under allt det tillfälliga och
för vårt själslif oviktiga, som förekommer i naturen.
Konsten bör för öfrigt vara en allmännelig kyrka,
i hvilken alla dess riktningar kunna tjäna i frid och
endräkt samma gudomliga estetik, som genomtränger
världsalltet och har sitt eko i mänsklig
skönhetsträng-tan. I den heliga grafvens kyrka i Jerusalem
händer att slagsmål uppstår mellan grekisk-ortodoxe och
romerske katoliker. I konstens tempel borde råda
fred. Där finnas altaren för alla konstbekännelser.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:00:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vrdsodl/0232.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free