- Project Runeberg -  Det sköna och dess lagar /
239

(1901) [MARC] Author: Viktor Rydberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Hvar och en af dessa idealfigurer är en individ för
sig och så utprägladt karakteristisk i alla
enskildheter, att ett vandt öga lätt kan urskilja en Erostorso
från en Bacchus- eller Apollotorso, en Junotorso från
en, som tillhört en Afrodite och en Afroditetorso från
en som tillhört en Hebe. Den individuella
karakteriseringen kan förekomma från fotabjället till
hjässan. Men ehuru hellenerna sålunda lyckades undvika
idealiserandets faror, för att draga gagn af dess
härliga förmåner, så visar konsthistorien ej minst i detta
och närmast föregående århundraden, att farorna
existera och gjort sin makt gällande. Det fordras
ett naturstudium, i hvilket många släktleds
erfarenheter äro samlade, och många gynnsamt samverkande
historiska, geografiska och etiska omständigheter för
att den idealiserande riktningen i konsten skall fortgå
så lyckligt som hos hellenerna. Hos de moderna
folkens konstnärer har idealiseringen nästan alltid
inskränkt sig till att finna och framställa det typiska
hos arten eller hos vissa kategorier, såsom barnet^
ynglingen, ungmön, mannen, kvinnan o. s. v.; men
ej till att finna och framställa det typiska hos
individen, det rent karakteristiska hos honom. De fleste
idealistiske målarne hafva därför haft knappt mer än
ett ansikte, obetydligt varieradt för hvarje ålder, hvarje
stånd, hvarje nationalitet, och deras figurer af samma
ålder, kön, stånd och nationalitet hafva därför liknat
hvarandra mer än medlemmarna af en och samma
familj. Fechner anmärker slående, att ansiktena och
gestalterna ha blifvit för idealiserande målare hvad
bokstäfverna äro för skrifvare: de ligga, så att säga,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Jul 4 09:24:27 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/vrdsodl/0247.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free