Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Materialism och idealism
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
höjd, bredd och djup endast därför att han på grund
af sin egen andliga organisation kan se
världsrymden blott i dessa tre dimensioner, medan en
möjlighet dock är öppen, att världsrymden kan för andra
väsen förete sig med flere dimensioner; samt
slutligen, att några af de egenskaper, med hvilka
ana-tomen ser hjärnan utrustad, såsom t. ex. de olika
färgerna af hennes olika delar, helt visst icke
tillkomma hjärnans atomer i och för sig själfva, utan
äro alster af eterdallringars inverkan på anatomens
synorganer.
Med allt detta i minnet torde mina åhörare redan
hafva dragit den slutsats, att om det ting, hvars
fenomen vi kalla hjärna, kunna materialisterna veta
mycket litet eller måhända nätt opp ingenting, och
att deras läror således torde vara lika illa grundade
som de äro motbjudande för känslan.
Emellertid ha materialisterna åberopat
natur-forskarne och särskildt fysiologerna, hvilka forska i
de lefvande organismerna, som sina sagesmän, och
det är då skäl, att vi vända oss till fysiologerna för
att höra hvad de verkligen hafva att säga, som kan
hafva någon giltighet för frågans lösning.
De dröja icke med svaret, och svaret är: vi
hafva hjärtans litet att säga därom, emedan vi veta
nästan ingenting därom. Det lilla vi veta om
själens förhållande till kroppen faller mest inom
sinnes-organernas fysiologi, och på detta område är det till
fullo afgjordt, först och främst, att nervretningarna
och de förnimmelser, som själen genom dem undfår,
äro hvarandra så specifikt olika, att de omöjligen
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>