Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Materialism och idealism
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
äro fenomen, göra intryck på våra sinnesorganer,
att således denna ordning beror på en rent yttre
nödvändighet, ett naturtvång. De olika tingen, d. v. s.
atom kom plexerna inverka fysikaliskt eller kemiskt
på vårt nervsystem, och för hvarje sådan inverkan
svarar vår själ med att alstra sig en
korresponderande bild med ljus och färger, toner, dofter o. s. v.,
såsom klaviaturen svarar med olika toner på de
olika anslagen.
Vi lämne nu denna kedja eller sensationskedjan
ur räkningen och sysselsätte oss endast med de båda
andra, öfver kedjan af våra minnesbilder och
fantasibilder likasom öfver våra tankars kedja råda inre
lagar, till hvilka bland andra hör den, som vi väl
alla hört omtalas under namnet idéassociation. Vi
veta alla, att en minnesbild kan framkalla en annan,
att en tanke kan likasom draga en annan med sig
in i medvetandet. Så drager begreppet orsak gärna
med sig begreppet verkan, begreppet ändamål
framkallar begreppet medel. Idéassociationens lag gäller
för alla människor utan undantag, för snillet så väl
som för det svagt begåfvade hufvudet. För det
för-ståndsmässiga tankeförloppet, hvars uppgift är att
finna en sanning, som hvarken föreligger sinnena
eller minnet, gälla åter de s. k. tankelagarne, för
hvilka logiken redogör.
Låt oss nu återvända till vår materialistiska
hypotes. Vi hafva kommit öfver ens att tills vidare
antaga, att hjärnan är en materiell tankeapparat, i
hvilken de kemiska och fysiska förloppen framalstra
så väl medvetandet i sin helhet som alla tankar,
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>