Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Materialism och idealism
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
naturforskningen äro lika stora som om filosofien. Först
uppställer han den frågan, om det väsen, som är
grunden till hvad vi kalla en atoms krafter, kan
vara något materiellt, något utsträckt, något som
omfattar flere punkter i rummet, och han svarar på
denna fråga med nej, i det han visar, i hvilka
motsägelser ett sådant antagande skulle inveckla oss.
Jag förbigår denna långa undersökning och anmärker
blott, att de som antaga, att atomen har
utsträckning och således har delar, måste i alla fall
förutsätta, att dessa delar icke kunna skiljas från
hvarandra, ty kunde de skiljas, då vore atomen icke
längre hvad man antager honom vara: ett enkelt,
odelbart väsen, utan man måste då tänka sig
materiens delning kunna fortgå i det oändliga. Men
är det nu så, att atomens delar icke kunna skiljas,
så måste det bero däraf, att det finnes en
oöfvervinneligt stark intensiv kraft, som sammanhåller dem,
och måttet på atomens storlek är då i själfva verket
ingenting annat än ett uttryck för måttet på denna
kraft, och det är då icke väsendet atomen, utan
hans verksamhet, hans kraftyttring, som fyller detta
rum. All utsträckning förutsätter, att flere atomer
äro tillsammans. Den utsträckta materien är
fördenskull att uppfatta som ett system af icke
utsträckta väsen, hvilka genom sina krafter bestämma
hvarandras inbördes läge och genom det motstånd
de göra mot hvarje inverkan utifrån framkalla de
fenomen vi förefinna hos kropparne, nämligen en
viss storlek och ogenomtränglighet.
De krafter dessa enkla väsen, atomerna,
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>