- Project Runeberg -  Filosofiska föreläsningar / 1. Föreläsningar öfver materialism och idealism hållna i Göteborg höstterminen 1876. "I filosofiens förgård" /
189

(1900-1901) [MARC] Author: Viktor Rydberg With: Robert Höckert
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Materialism och idealism

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

sin ordning verkan af något annat, det låter icke
bevisa sig. Naturvetenskapen skulle vara hjälplös, om
han icke hade begreppet kraft att använda vid sina
förklaringar; men naturvetenskapen kan alldeles icke
säga, hvari den verklighet, som motsvarar begreppet
kraft, egentligen består. Detta måste
naturvetenskapen öfvérlämna åt filosofien. Allt hvad
naturvetenskapen känner om kraften, det är, att hela
naturförloppet består af kraftverkningar, men kraften själf,
världs-mekanismens källa, är för denna vetenskap fördold.

I det Leibniz söker svara på frågan hvad kraft
är, gör han detta begrepp till grundbegreppet i sitt
filosofiska system. Han visar nu, att på begreppet
kraft kan man alldeles icke tillämpa samma
åskådningssätt som på begreppet materie. Man kan t. ex.
icke säga, att kraften låter dela sig i en hop
små-partiklar. Kraft betyder tvärt om något immateriellt,
någonting som omfattar ej blott de fysiska
företeelserna, utan äfven alla yttringar af vårt andliga väsen.
Vi hafva samma rätt att tala om tankekraft som
om dragnings- och frånstötningskraft. Däraf följer,
att kraft är väsendet i allt, är substansen i allting,
hvad än det må vara, och huru än det må
uppfattas: såsom andligt eller som kroppsligt. Men är det
nu så, att kraften är det väsentliga i allt, så är
kraften också det ursprungliga, det eviga i allt. Och
enär kraften ej är något materiellt, utan något
immateriellt, så följer däraf, att det immateriella, det
andliga är grunden till allt, som vi förnimma, att
hela den värld, som vi se utbredd för oss, är en
värld af andliga väsen och ingenting annat.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:00:51 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vrfilosof/1/0211.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free