Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Materialism och idealism
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
såsom en rent andlig faktor kan lyfta en järnstång.
Det finnes otvifvelaktigt ett slags orsaksförhållande
mellan det andliga och det s. k. materiella; me»
detta är af helt annat och innerligare slag. Det
andliga och det materiella stå till hvarandra i
förhållande af väsen och fenomen. För att förtydliga detta
kan man använda en liknelse och säga, att de
förhålla sig som föremålen utanför en spegel till
föremålen i en spegel. Se vi föremålen i en spegel
förändra sig, så hafva vi rätt att däraf sluta, att
föremålen utanför honom förändra sig; men vi hafva
ingen rätt att antaga, att ett föremål utanför spegeln
träder in i spegelns ram och ställer sig som en
verkande kraft eller en medlande länk mellan
spegelbilderna. Men det är hvad Schopenhauer och von
Hartmann här ha gjort.
Denna falska metafysik med sina ingrepp på
den mekaniska naturuppfattningens område är det
nu som har ingifvit en del naturforskare en fientlig
känsla mot allt tal om ett ändamål med skapelsen
och förledt dem till ett påstående, som de omöjligen
kunna stödja med vetenskapliga skäl, att nämligen
ändamålsläran är oförenlig med naturforskningens
grundlära: att allt står i ett nödvändigt förhållande
af orsak och verkan. Senast har detta påstående
uttalats af den tyske zoologen Ernst Häckel. Mot
honom har dock uppträdt en annan berömd
naturforskare, embryologen von Baér, och striden mellan
dem har framkallat allt flere kämpar på samma
valplats, bland andra naturforskaren och naturfilosofen
Otto Caspari.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>