- Project Runeberg -  Filosofiska föreläsningar / 1. Föreläsningar öfver materialism och idealism hållna i Göteborg höstterminen 1876. "I filosofiens förgård" /
298

(1900-1901) [MARC] Author: Viktor Rydberg With: Robert Höckert
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Materialism och idealism

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

är en högre utvecklingsform, så uppfatta vi dem på
ett klarare, adekvatare, andligare sätt, och hvad vi
nu i vår stolthet förakta som liflösi eller lågt på
väsendenas skala, dess betydelse för det hela, dess
rätt att vara till och dess utsikter till en utveckling
torde vi då kunna fatta bättre än nu. Aposteln
Paulus’ djupsinne — så fortfar denne författare —
har insett och uttalat, att vi, som nu bära en
förgänglig lekamen, skola ikläda oss en oförgänglig,
och på ett annat ställe har han skildrat kreaturens
suckan i förgängelsens band och utsikt till
delaktighet i Guds barns härlighet. Himmel och jord skola
förgå, den himmel och den jord, som nu spegla
sig i våra ögon; men vi hafva att vänta en annan
himmel och en annan jord, i hvilken rättfärdighet
bor. — Må vi blott icke fastna i det grofva
föreställningssätt, att det är växten, sådan botanisten
inregistrerar henne med sina artkännetecken, eller
djuret, sådant zoologen beskrifver det, som utgör en
nödvändig lem i universum och i denna mening är
odödligt. Det vore att gifva odödlighet åt våra egna
fattiga föreställningar om dessa varelser, sådana vi
bildat oss dem genom våra bristfälliga sinnens
vittnesbörd. De formerna äro icke mer odödliga, än de
former, som människofröet genomgår, innan det
utbildat sig till specifikt mänsklig organism. Det är
väsendet, som utvecklar sig uti och bakom detta
fenomen, som är oförgängligt, ej fenomenet själf.

Så långt denne Leibnizianare. Jag anför hans
åskådningssätt, utan att fälla något omdöme
där-öfver. Filosofien hyser en naturlig, om än oberät-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:00:51 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vrfilosof/1/0320.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free