- Project Runeberg -  Filosofiska föreläsningar / 2. Föreläsningar öfver Leibniz' teodice och den Schopenhauer-Hartmannska pessimismen hållna i Göteborg höstterminen 1877 /
28

(1900-1901) [MARC] Author: Viktor Rydberg With: Robert Höckert
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Föreläsningar öfver Leibniz' teodice och den Schopenhauer-Hartmannska pessimismen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

lersta Europa var hart när en ödemark, innan
Sveriges i vågskålen kastade svärd hunnit tillförsäkra
de tyske protestanterna trygghet för deras tro och
kyrka. Men det fanns ingen borgen för fredens
fortsatta bevarande, och det låg därför nära till hands
att söka en sådan borgen genom att söka försona
och återförena de stridande kyrkorna. Från katolsk
sida bedrefs detta försoningsverk under många år
med outtröttlig ifver af biskopen och diplomaten Royas
de Spinola, som härunder äfven gjorde Leibniz’
personliga bekantskap. Ställningen vid några af de tyska
hofven var också gynnsam för planen. Den
ansedda-ste prelaten vid Ludvig XIV.s hof, Bossuet,
Frankrikes ypperste teolog och förnämste vältalare, verkade
för samma syfte och inlät sig i brefväxling med
Leibniz om saken.

Det skulle kunna synas, som om Leibniz’
lefnads-ställning och umgängeskrets hade utöfvat ett väsentligt
inflytande på hans beslut att verka för kyrkornas
återförening, ty hans vän Boineburg, som infört honom på
statsmannabanan, var en till katolicismen öfvergången
protestant; hans gynnare och beskyddare, kurfursten af
Mainz, var den förnämste katolske kyrkofursten i
Tyskland, och vid hofvet i Hannover, där Leibniz efter
hemkomsten från sin utländska resa till Paris och London
emottog en bibliotekariebefattning, hade katolicismen
vunnit proselyter inom själfva den furstliga familjen.
Men det var icke dessa yttre omständigheter, hur
mäktiga och intalande de än kunde varit på en annan*
utan det var hans eget lynne och åskådningssätt*
hans sträfvan att se tingen från olika sidor, att finna

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:01:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vrfilosof/2/0032.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free