- Project Runeberg -  Filosofiska föreläsningar / 2. Föreläsningar öfver Leibniz' teodice och den Schopenhauer-Hartmannska pessimismen hållna i Göteborg höstterminen 1877 /
54

(1900-1901) [MARC] Author: Viktor Rydberg With: Robert Höckert
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Föreläsningar öfver Leibniz' teodice och den Schopenhauer-Hartmannska pessimismen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

oförnuftiga eller ovillkorligt falska; ty medan de eviga
eller de geometriska sanningarna hvila på logikens
första lag eller indentitets- och kontradiktionslagen,
hvila däremot erfarenhetssanningarna på en annan
för erfarenheten giltig tankelag, nämligen principium
rationis sufficientis, som säger, att allt måste hafva
en tillräcklig grund; men att finna och till det yttersta
uttömma den tillräckliga grunden för hvilket faktum
i universum som helst är för det mätiskliga förnuftet
omöjligt. Människans förnuft är inskränkt i
förhållande till Guds. Guds förnuft kan visserligen aldrig
stå i motsägelse till människans förnuft, ty det
förnuftiga är alltid förnuftigt, det vare i Gud eller i
människan, men Guds förnuft öfverstiger människans,
såsom hennes öfverstiger djurets och plantans. I
denna mening är Gud ett öfvernaturligt och ur
mänsklig synpunkt öfverförnuftigt väsen. Man måste
således skilja mellan det öfverfömuftiga, d. v. s. det
som öfverstiger människans förnuft, samt åel
förnuftsvidriga, d. v. s. det som strider mot människans
förnuft. Hvad som är öfverförnuftigt strider blott mot
våra erfarenhetssanningar, mot hvad vi äro vande att
iakttaga och vande att föreställa oss, men det
motsäger icke vårt förnuft. Det är nämligen tydligt, att
den mänskliga erfarenhetens synkrets är begränsad,
och att mycket kan ligga bakom densamma, utan
att fördenskull vara orimligt eller förnuftsvidrigt. Det
öfverfömuftiga är möjligt och kan härflyta ur andra
fakta än dem vi känna i naturen; men det
oförnuftiga är omöjligt, emedan det strider mot logikens
eller matematikens lagar. Det öfverfömuftiga är obe-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:01:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vrfilosof/2/0058.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free