- Project Runeberg -  Filosofiska föreläsningar / 2. Föreläsningar öfver Leibniz' teodice och den Schopenhauer-Hartmannska pessimismen hållna i Göteborg höstterminen 1877 /
78

(1900-1901) [MARC] Author: Viktor Rydberg With: Robert Höckert
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Föreläsningar öfver Leibniz' teodice och den Schopenhauer-Hartmannska pessimismen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

mar i den rörelse, som hon med sin viljeakt,
åsyftat. Leibniz anmärker, att själen och kroppen, om
denna lära godkännes, kunna liknas vid tvenne ur, som
urmakaren oupphörligt måste ställa det ena efter det
andra, för att de skola kunna visa på samme timme,
minut och sekund. Sin egen åsikt om förhållandet
mellan själ och kropp jämför han däremot med
förhållandet mellan två ur, hvilka från början äro så
noggrant gjorda, att de utan ingrepp af urmakaren
och utan’ någon förbindelse sins emellan städse visa
samma tid.

Att, såsom Descartes’ lärjungar, tillgripa
underverk för att förklara något, är att vilja förklara det
obegripna med det obegripliga. Det följer då af
sig själf, att deras lära icke kunde tillfredsställa
tanken. Man måste försöka andra utvägar. Den ena
af dem var den materialistiska.

Materialisterna resonnerade på följande sätt. Vi
se, att Descartes och hans efterföljare misslyckats i
sitt försök att förklara tingen, då de antogo, att
världen likasom består af två fullständiga motsatser:
ande och materie, af två absolut skilda klasser af
väsen: andar och kroppar. Låt oss då försöka att
förklara världen och hennes företeelser ur en enda
princip. Som denna princip då måste vara antingen
det andliga eller det materiella, så måste vi antingen
säga, att allt är andligt eller att allt är
materiellt, och som vi nu hafva det materiella
omedelbart för våra sinnen och kunna trefva på det och
gripa det med våra händer, så vore det ju orimligt
att säga, att allt är andligt, utan vi måste säga, att

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:01:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vrfilosof/2/0082.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free