- Project Runeberg -  Filosofiska föreläsningar / 2. Föreläsningar öfver Leibniz' teodice och den Schopenhauer-Hartmannska pessimismen hållna i Göteborg höstterminen 1877 /
138

(1900-1901) [MARC] Author: Viktor Rydberg With: Robert Höckert
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Föreläsningar öfver Leibniz' teodice och den Schopenhauer-Hartmannska pessimismen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

lidande, örten, plantan har vilja, hennes vilja kan
hämmas, och i denna mening kan hon lida; men
egentlig smärta känner hon icke. Men redan hos de
lägsta djuren, infusorierna och radiarierna, inställer
sig plågan, ehuru antagligen endast svagt förnummen,
ty ännu hos insekterna är förnimmelsen af smärta
icke större än att de kunna äta, medan de äro
spetsade på nålen eller illa sårade. Däremot äro
ryggradsdjuren med sitt fullkomliga nervsystem
blottställda för rysliga plågor, som stegras ju mer
intelligensen utvecklar sig. Ju högre medvetande, dess
större kval. Därför kan människan lida mer än alla
andra djur, och den högtbegåfvade människan mer
än alla andra. Schopenhauer anmärker, att han
sett en tafla af den tankerike målaren Tischbein,
som förträffligt framställer detta sakförhållande. I
öfre hälften af taflan ser man kvinnor, som
från-röfvas sina barn: den djupa moderliga smärtan,
ångesten och förtviflan äro gripande och på
mångskiftande sätt synliga i dessa olika kvinnogrupper.
Den nedre delen af taflan visar oss i alldeles lika
anordning och gruppering en hjord af får, från hvilka
man tager deras lamm, och man ser här tydligt,
huru den smärta, som är möjlig för det slöa djuriska
medvetandet, förhåller sig till de fruktansvärda kval,
som möjliggöras genom uppfattningens tydlighet och
medvetandets klarhet.

Så mångfaldiga de former äro, under hvilka
lyckan och olyckan möta människan, så är dock,
enligt Schopenhauer, kroppens välbefinnande eller
illabefinnande den materiella grundvalen för dem

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:01:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vrfilosof/2/0142.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free