- Project Runeberg -  Filosofiska föreläsningar / 2. Föreläsningar öfver Leibniz' teodice och den Schopenhauer-Hartmannska pessimismen hållna i Göteborg höstterminen 1877 /
146

(1900-1901) [MARC] Author: Viktor Rydberg With: Robert Höckert
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Föreläsningar öfver Leibniz' teodice och den Schopenhauer-Hartmannska pessimismen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

det uttryck af salig harmoni, som han gaf åt sina
gudamänniskors anletsdrag, gestalt och ställning,
blandades med ett uttryck af öfverjordiskt och evigt
vemod, och det kommer sig däraf, att känslan af
en saknad ligger i själfva människans idé och
därför omöjligt kan utsöndras, då det gäller att
framställa denna idé i så rena former som möjligt. Däraf
kommer då äfven, att hvarje episk eller dramatisk
dikt endast kan framställa sträfvan och strid för
lyckans vinnande, men aldrig en fortfarande och
fulländad sällhet. Dramat för sin hjälte genom
mångfaldiga svårigheter till målet; men är detta nådt, så
faller förhänget, för att vi skola slippa se, huru det
lysande målet, där hjälten trodde sig finna sällhet,
gäckat äfven honom. Idyllen gör på samma sätt,
fast striden här rör sig i smärre förhållanden, kring
små sträfvanden, små lidanden och små fröjder;
men så snart herden Dafnis och herdinnan
Amaryllis fått hvarandra, är idyllen slut, och läsaren
bör vara tacksam * för det, ty äfven om Dafnis och
Amaryllis lefva som äkta makar väl tillsammans,
skulle skildringen af deras lycka snart bli tråkig af
det enkla skäl, att skaldens fantasi är beroende af
lifvets erfarenheter och fördenskull är fattig på
bilder af lycka, men öfverrik på bilder af plågor
och elände. Vill man ha ett slående intyg härom,
så erbjudes det af Dantes Divina Comedia.
Himmelen och hans fröjder har Dante icke kunnat fatta i
åskådlig bild, ty sådant ligger utom all mänsklig
erfarenhet och utanför fantasiens yttersta råmärken;
men helvetet har han skildrat i fruktansvärd åskåd-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:01:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vrfilosof/2/0150.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free