- Project Runeberg -  Filosofiska föreläsningar / 2. Föreläsningar öfver Leibniz' teodice och den Schopenhauer-Hartmannska pessimismen hållna i Göteborg höstterminen 1877 /
153

(1900-1901) [MARC] Author: Viktor Rydberg With: Robert Höckert
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Föreläsningar öfver Leibniz' teodice och den Schopenhauer-Hartmannska pessimismen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

hennes kammare, fann han den tom, men stötte med
foten emot något. Det var heunes hufvud. Hon
hade, honom ovetande, plötsligt dött, och man hade
skilt hennes hufvud från kroppen, för att den skulle
få rum i blykistan, som stod därbredvid. Rancé
vardt nu trappist och omskapare af denna orden,
hvars medlemmar, lefvande i det strängaste nyttiga
arbete från morgon till kväll, visa med sina exempel,
att de största försakelserna innebära den tryggaste
själsfriden. De äro människor, hvilkas hela lif är
bön, fasta, vakor och arbete, och som, när världens
barn och syndare af nyfikenhet besöka deras kloster,
knäfalla för dem och bedja om deras välsignelse.
Ingen trappist har längtat tillbaka till världens lif.
Hvarje människa, säger Schopenhauer, har uti sig
mycket af Adam, den själfviska viljans uppbärare,
och något af Jesus Kristus, hvars lif, lära och död
framställa människosläktets öfvernaturliga sida,
försakelsen, förlossningen och friheten. Världseländet
klappar på hvarje människas hjärtedörr, och ropar:
likna Kristus, och du är fri. Däri ligger eländets
sedliga betydelse. Men de äro få, som förstå den
ropandes röst; få äro till och med de, som drabbas
af till den grad förfärliga lidanden, att de lära sig
förstå. I det hänseendet kan man säga, att den
sämsta möjliga värld ändå är för god för
mänskligheten. —

Af enskilda yttranden hos Schopenhauer
framgår, att han antager, att den som dör med lust
att fortsätta ett själfviskt lif möjligen får sin önskan
uppfylld och ingår i en ny tillvaro, tom på allt utom

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:01:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vrfilosof/2/0157.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free