- Project Runeberg -  Filosofiska föreläsningar / 3. Föreläsningar öfver antropologi hållna i Göteborg vårterminen 1878 /
46

(1900-1901) [MARC] Author: Viktor Rydberg With: Robert Höckert
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Föreläsningar öfver antropologi

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

förvärfva någon klar och tydlig kunskap om världen;
det är säkert, att de icke hafva abstrakta begrepp;
det är fördenskull säkert, att de icke göra omdömen
och slutledningar, ty sådana äro utan abstrakta
begrepp omöjliga. Det är fördenskull säkert, att de
icke kunna tänka. Häraf drager nu Descartes den
slutsats, att djuren icke hafva någon själ. Och
slutsatsen är under de gifna förutsättningarna riktig,
om man, såsom Descartes gjorde, antager, att själ
och tänkande äro ett och detsamma. I annat fall
upplöser sig denna slutsats i intet. Men djuren hafva
ju yttre och inre förnimmelser. De hafva inom sig,
de som vi, en värld af syn-, hörsel- och känselförnimmelser;
de hafva drifter, som likna viljeyttringar,
de känna hunger och mättnad, köld och värme; de
känna tillgifvenhet, fruktan och vrede, de känna lust
och smärta. Ja väl, detta nekar icke Descartes;
men han förklarar, att alla dessa förnimmelser icke
hafva sitt upphof i själen utan i kroppen, att de måste
förklaras som kroppsliga företeelser. Han stod här
i ett svårt dilemma. Å ena sidan kunde han icke
annat än afgifva en sådan förklaring, sedan han
definierat själen som ett tänkande väsen och ingenting
annat. Men å andra sidan hade han definierat materien
som utsträckning och som ingenting annat.
Materien är ju enligt Descartes alldeles egenskapslös
i öfrigt, alldeles kraftlös, och de enda krafter hon
företer äro rörelsekrafter, till hvilka hon fått
impulsen af Gud. Men huru kan då ur blotta materien
djurens förnimmelselif och känslolif uppkomma?
Descartes, så skarpsinnig annars, tvingas af sina

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:01:27 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vrfilosof/3/0050.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free