- Project Runeberg -  Filosofiska föreläsningar / 3. Föreläsningar öfver antropologi hållna i Göteborg vårterminen 1878 /
59

(1900-1901) [MARC] Author: Viktor Rydberg With: Robert Höckert
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Föreläsningar öfver antropologi

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

han fick utifrån medelst bollträet. Och detta i sin
ordning var endast ett medium, ett vehikel för en
rörelse, som det fick utifrån medelst gossens
armmuskler. Och dessa åter i sin ordning hafva likasom
öfverflyttat till bollträet den rörelsekraft de fingo
från nerverna, och dessa slutligen voro ett medium
för fortplantningen af en rörelse, som uppstått i
gossens hjärna. Här i hjärnan ha vi nu begynnelsepunkten
till hela detta mekaniska förlopp. Men huru
uppstod rörelsen i hjärnans materie? Utan tvifvel
uppstod den med anledning af en viljeakt hos
gossen, en själsverksamhet hos honom, nämligen hans
beslut, att armen skulle svängas och gifva bollträet
och bollen åsyftad rörelse. Men huru kan en ren
viljeakt inverka på materien? Huru kunna själar
sätta kroppar i rörelse? Viljan är ingenting annat
än en art af mänskligt medvetande. Ett verkligt
orsaksförhållande mellan vilja eller medvetande å ena
sidan och en kroppslig rörelse å den andra är
obegriplig och omöjlig, ty mellan ande och materie,
mellan själ och kropp, mellan tänkande och utsträckning
finnes intet sammanhang, som kunde åvägabringas
vare sig af kroppen eller af själen.

Men då själ och kropp såsom alldeles olika väsen
icke kunna omedelbart inverka på hvarandra, så
är det väl likväl möjligt, att kropp kan inverka på
kropp? Ja, detta är både möjligt, naturligt och åskådligt.
Men, säger Malebranche, man får äfven här
akta sig för en svår villfarelse. Då — för att
fasthålla vårt exempel — gossens bollträ träffade bollen,
så gaf det bollen en rörelse, men denna rörelse var

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:01:27 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vrfilosof/3/0063.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free