- Project Runeberg -  Filosofiska föreläsningar / 3. Föreläsningar öfver antropologi hållna i Göteborg vårterminen 1878 /
70

(1900-1901) [MARC] Author: Viktor Rydberg With: Robert Höckert
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Föreläsningar öfver antropologi

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


En tredje ur Descartes’ system utspringande
tankeriktning är den idealistiska, som möter oss hos
Leibniz, Immanuel Kant och någre senare filosofer, till
hvilka vi längre fram skola komma.

Men äfven en fjärde tankeriktning, och det den
materialistiska, åberopar sig på Descartes som sin
naturliga utgångspunkt inom den nyare filosofien. Det
är tydligt, att Descartes’ arbeten utöfvat stort
inflytande på den engelske materialisten Thomas Hobbes,
och hvad den franska materialismen vidkommer,
trodde sig och förklarade sig dennas öppenhjärtligaste
sakförare, läkaren de La Mettrie, vara en äkta
anhängare af Descartes. En sådan förklaring må synas
underlig, men har dock sina skäl, äfven om man,
såsom tillbörligt är, fullständigt tillbakavisar de La
Mettries mening, att Descartes i grunden icke trodde
på själens tillvaro, utan tillflickat till sitt system dess
andliga sida endast för att undgå förföljelser från
kyrkans sida. Huru orimlig denna mening är
framgår redan däraf, att Descartes’ filosofi har sin
utgångspunkt i det tänkande jaget, och att han väl
visste och framhöll, att alla de företeelser, som
naturmänniskan tror vara en yttre verklig värld, äro
förnimmelser inom oss själfva, hvad de för öfrigt må
afbilda. Men de verkliga anknytningspunkterna
mellan Descartes’ filosofi och materialismen, de ligga i
Descartes’ lära, att djuren ej äro annat än själlösa,
men ändock lefvande, med känslor och drifter och
sinnesintryck begåfvade maskiner, samt att
människokroppen är en dylik maskin, äfven han. Steget
därifrån till antagandet, att människan som sådan icke

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:01:27 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vrfilosof/3/0074.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free