Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Föreläsningar öfver antropologi och moralfilosofi
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Min förra föreläsning slutade med att påpeka,
att sedligheten eller moralen stundom har råkat i
kamp med religionsformerna, sådana som dessa
förekommit i någon viss tid och hos något visst folk.
Strider — våldsamma och i sin utveckling sublima
strider — ha icke sällan stått mellan den moral,
som har sin rot i samvetet, och det slags sedlighet,
som tillhör någon gifven religionskult och bestämmes
och begränsas af de religiösa föreställningar, som
råda inom den. Vi känna alla den största och mest
betydelsefulla sammandrabbning af detta slag. Dess
historia är att läsa i Evangelium. Kämpen å ena
sidan är kristendomens grundläggare; å andra sidan
det fariseiska partiet. Båda äro eniga om att gifva
Gudi hvad Gudi tillhörer. Men deras uppfattning om
hvad det är, som människan är skyldig att gifva Gud,
är mycket olika. För fariséerna är Guds bud
någonting utifrån gifvet; i en skrifven lag förkunnar han
hvilka handlingar som böra fullgöras, för att
förbundet mellan honom och Israel må upprätthållas,
och dessa handlingar äro i fariséernas ögon goda.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>