- Project Runeberg -  Filosofiska föreläsningar / 4. Föreläsningar öfver antropologi och moralfilosofi. Hållna i Göteborg höstterminen 1878 /
25

(1900-1901) [MARC] Author: Viktor Rydberg With: Robert Höckert
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Föreläsningar öfver antropologi och moralfilosofi

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

varda till ett ondt; att alla sådana förmåner också
kunna varda till olägenhet och fördärf, allt efter det
sätt, hvarpå vi bruka dem, allt efter den afsikt,
hvari vi använda dem, eller det inflytande, som de
utöfva på vår karakter. Rikedomen är snarare ett
ondt än ett gödt, om han gör oss öfvermodige eller
girige eller lockar oss till slöseri eller lättja, som
ju är en rot till allt ondt, eller användes i
förföriska uppsåt, till bestickning och mutor. På samma
sätt förhåller det sig med alla andra här uppräknade
förmåner. Till och med en sådan sinnesförfattning
som själfbehärskning, hvilken synes vara närmast
besläktad med dygden, är i sig själf icke god, ty
hon kan tjäna och tjänar mycket ofta äfven onda
uppsåt. Själfbehärskningen är ofta den bästa
täckmanteln för äregiriga, själfviska, ja lömska planer.
I få ord: alla så kallade lyckans håfvor och alla
personliga företräden, de må vara ärfda eller
förvärfvade, varda endast goda genom det bruk mao
gör af dem, genom det syftemål, som de tjäna. Men
hvem är det då, som brukar dem? Hvem är det,
som hyser afsikten ocb fastställer syftemålet? Det
är den mänskliga viljan. Det beror således
uteslutande af den mänskliga viljan, om rikedomen eller
bildningen eller själfbehärskningen eller andra
förmåner och företräden kunna kallas något godt i
moraliskt afseende. Egentligen taladt finns det således
i hela världen intet i moraliskt afseende godt eller
ondt utom viljan. Redan Shakspeare låter Hamlet
säga, att i sig själf finns intet godt eller ondt, utan
det är människans inre, som gör det därtill. Viljan

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Thu Aug 20 13:41:50 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/vrfilosof/4/0029.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free