- Project Runeberg -  Filosofiska föreläsningar / 4. Föreläsningar öfver antropologi och moralfilosofi. Hållna i Göteborg höstterminen 1878 /
28

(1900-1901) [MARC] Author: Viktor Rydberg With: Robert Höckert
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Föreläsningar öfver antropologi och moralfilosofi

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

handlingen. Viljan är icke god eller sedlig, när hon
endast i det yttre, i det som människor kunna
skärskåda och bedöma, uppfyller sin plikt, men därunder
är pliktvidrigt och själfviskt sinnad. Häruti
sammanträffar Kant fullkomligt med Jesus, då denne liknar
pliktenligt handlande, men pliktvidrigt syftande män*
niskor vid hvitmenade grifter, som utantill äro
prydliga, men innantill fulla af förruttnelse.

Men Kant går i nästa steg ännu längre. Antag,
säger han, att icke blott en människas handling är
pliktenlig i ett visst fall, utan ock att hennes naturliga
böjelse i detta fall öfverensstämmer med plikten.
Hon gör då sin plikt af naturlig böjelse Då vill det
ju synas, att en sådan handlings inre karakter med
rätta kan kallas moralisk. Nej, svarar Kant, man
måste äfven här akta sig att förblanda det rent
sedliga, det rent moraliska med hvad vid flyktigt
påseende kan anses vara sådant, men icke är det. Till
mina plikter hör t. ex. att bevara mitt lif, när icke
någon högre plikt manar mig att offra det. Hvarje
människa, som icke gripits af djupaste leda vid lifvet,
uppfyller denna sin själfbevarelseplikt ganska gärna,
ty plikten öfverensstämmer här med böjelsen. Men
denna samma böjelse att bevara sitt lif kan också
gifva upphof till pliktvidriga handlingar. En och
samma böjelse kan således vara driffjädera både till
pliktenliga och pliktvidriga handlingar; i böjelsen
som sådan ligger således intet moraliskt, och en vilja
kan således icke kallas god, då hon har en naturlig
böjelse till driffjäder, äfven om denna drifver till
pliktenliga handlingar. Ett annat exempel. Plikten

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Thu Aug 20 13:41:50 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/vrfilosof/4/0032.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free