- Project Runeberg -  Filosofiska föreläsningar / 4. Föreläsningar öfver antropologi och moralfilosofi. Hållna i Göteborg höstterminen 1878 /
40

(1900-1901) [MARC] Author: Viktor Rydberg With: Robert Höckert
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Föreläsningar öfver antropologi och moralfilosofi

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ena klippan är själfföraktet; den andra är den egen*
kära själföfverskattningen, som stundom uppträder
som stolthet, men i våra dagar oftare maskerar sig
som ödmjukhet, för att bedraga sig själf. Har man
undvikit båda och åter befinner sig på det öppna
hafvet, så mötes man där af mångfaldiga hägringar.
Dit hör den inbillning, att vi äro moraliskt
förträffliga, därför att vi känna medlidande och göra något,
för att varda denna känsla af olust kvitt.
Medlidandet i den mening, hvari Kant fattar detta ord, är
endast en patologisk känsla, en smitta, som vårt
känslolif får af andras lidanden, ett plus af elände
till allt det andra elände världen erbjuder.
Filosofen Schopenhauer, som var Kants lärjunge i många
andra stycken, har gjort en häftig gensaga mot den
åtminstone skenbara missaktning, som Kant yppar
för denna känsla, och Schopenhauer upphöjde denna
känsla till ingenting mer eller mindre än till grund
och urkälla för all moralitet, ur hvilken alla dygder
skulle kunna härledas. Huru odugligt medlidandet
är till en sådan roll i moralfilosofien kan visas med
ett enda exempel. Om en hungrande tiggare
obemärkt hittar en summa penningar och återlämnar
henne till hennes rike och snåle ägare, så har han
handlat af plikt, men hans ärlighet lär svårligen
kunna förklaras ur hans medlidande med den rike
herrns förmögenhetsomständigheter eller harm öfver
sin förlust. Kant har rätt icke i sitt underskattande
af medlidandet — ett underskattande, som han delade
med de stoiske filosoferna i Grekland och Rom —
ty denna känsla är af stor psykologisk betydelse vid

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Thu Aug 20 13:41:50 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/vrfilosof/4/0044.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free