- Project Runeberg -  Filosofiska föreläsningar / 4. Föreläsningar öfver antropologi och moralfilosofi. Hållna i Göteborg höstterminen 1878 /
42

(1900-1901) [MARC] Author: Viktor Rydberg With: Robert Höckert
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Föreläsningar öfver antropologi och moralfilosofi

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kant gäller lögnen som roten till allt ondt. Vore
alla människor sannfärdiga, skulle det moraliska
onda, som gör vår värld så eländig, snart vara
uppryckt med denna sin rot. Detta är också riktigt
symboliseradt i våra religiösa urkunder, som skildra
lögnen som människans första synd och
brodermordet som hennes andra. Det är en gammal fråga,
behandlad i den så kallade kasuistiken, om icke
osanning någon gång må vara tillåten, ja påbjuden
af våra kärleksplikter. Visserligen kunna till teorien
plikter aldrig kollidera med hvarandra; och likväl
inträffa ofta inom hvarje människas själslif tillfällen,
då de synas göra det, och då det kräfves ett
moraliskt skarpsinne och en sedlig takt, som icke fallit
på hvars och ens lott, för att inse, hvad som i
hvarje enskildt fall bör göras, ty endast det kan
också i detta samma enskilda fall vara vår plikt.
Sådana tillfällen äro t. ex. de, då vi icke kunna
uppfylla vår plikt att tala sanning, utan att därmed
främja utförandet af ett brott. Antag, att en person,
som förföljes af mördare, fått en tillflykt i vårt hus,
och att mördame bryta in i huset och fråga efter
den undandoide flyktingen. Hvad skall då göras?
Att möta frågan med tystnad eller med undvikande
svar skulle föranleda banditerna att genomleta huset;
att på deras spörsmål, om den förföljde finnes i huset,
svara med nej vore däremot en osanning, och att
svara med ja kan ju betraktas som förräderi, och
har sannolikt i hvarje fall ett mord till följd.

Det här framställda exemplet belyser ett af de
svåraste problem, som någonsin förekommit i läran

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Thu Aug 20 13:41:50 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/vrfilosof/4/0046.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free