- Project Runeberg -  Filosofiska föreläsningar / 4. Föreläsningar öfver antropologi och moralfilosofi. Hållna i Göteborg höstterminen 1878 /
44

(1900-1901) [MARC] Author: Viktor Rydberg With: Robert Höckert
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Föreläsningar öfver antropologi och moralfilosofi

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

en sådan rätt kan icke tillkomma en mördare, som
efterletar sitt offer och frågar oss, hvar det gömt sig.
Kant svarade, att sannfärdighet är en plikt icke blott
mot andra, utan i främsta rummet mot oss själfva;
om jag vilseleder mördaren med en oriktig utsaga,
som han aftvungit mig, så har jag icke gjort
mördaren, men väl mig själf orätt.

Kant har säkerligen rätt däruti, att om man
medgifver nödlögnens tillåtlighet i vissa, om än de
allra yttersta fali, så befinna vi oss redan på det
sluttande plan, som leder Ded i en moralisk afgrund.

En djup sanning ligger också i hans ord, att
sannfärdigheten är i främsta rummet en plikt, som
man har att utöfva mot sig själf. Fördenskull tror
jag ock, att hvarje kasuistik, som försvarar
nödlögnen, är af en ohälsosam verkan, om hon med
sina skäl och bevis för nödlögnens giltighet så
inverkar på läsaren, att han anser det öfverflödigt att
i sådana förekommande nödfallsfrågor vända sig till
sin egen sedliga takt, och om man icke känner med
sig, att äfven den bäst rättfärdigade nödlögn ger en
skråma åt ens egen moraliska personlighet.
Con-stant har å andra sidan rätt däri, att ingen
människa — allra minst en mördare, som förföljer ett
offer — kan ha någon omedelbar rättighet på oss,
att vi skola säga en sanning, som kan skada en
annan. I de flesta dylika nödfall, sådana som det
exempelvis anförda, finns det en utväg, hvarigenom
man undviker dilemmat, hvari man är ställd, och
det är den utväg, som Fichte påpekat och som höfves
en man: att gripa till nödvärn och ej till nödlögn,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Thu Aug 20 13:41:50 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/vrfilosof/4/0048.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free