- Project Runeberg -  Filosofiska föreläsningar / 4. Föreläsningar öfver antropologi och moralfilosofi. Hållna i Göteborg höstterminen 1878 /
50

(1900-1901) [MARC] Author: Viktor Rydberg With: Robert Höckert
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Föreläsningar öfver antropologi och moralfilosofi

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

dygden kan vara orsak till lycka eller lycksalighet.
I detta lif vet är dock ett lycksaligt tillstånd, d. v. s.
ett sådant, i hvilket hela vår natur så genomtränges
och behärskas af den moraliska lagen, att all strid
inom oss upphört — i denna världen är
lycksaligheten faktiskt en omöjlighet. Den moraliska lagen
fordrar helighet eller viljans fullständiga enlighet med
honom — den moraliska lagen; men denna helighet
är här oupphinnelig; här i detta jordelifvet är den
dygdigaste aldrig trygg emot att icke oäkta
bevekelse-grunder till verksamhet inställa sig hos honom.
Fördenskull måste man uppställa som praktiskt
för-ståndspostulat den sats, att människoanden är
odödlig, ty striden mellan sedelagen och de själfviska
böjelserna kan icke utjämnas utan genom ett
oändligt fortskridande i riktning mot helighetens ideaL
På samma sätt visar Kant, att Guds tillvaro, som
enligt honom endast kan vara en hypotes i teoretiskt
afseende, dock i praktiskt afseende är en nödvändig
fordran, en ren förnufttro, emedan vårt sedliga
medvetande kräfver den inre harmoni emellan vårt
förnuft och vår naturell, som endast en härskare öfver
förnuftets och naturens riken kan åstadkomma.

Enligt Kants teoretiska filosofi är det för det
mänskliga förnuftet omöjligt att gå utöfver gränserna
för våra sinnliga och psykiska erfarenheter, för att
utrann saka tingens väsen och tränga till det absoluta
eller Gud. Sedan han i sin kritik af det rena
förnuftet kommit till detta resultat, var det honom
naturligtvis omöjligt att ställa moralen och religionen
i ett närmare samband än han här gjort. Ett filo-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:01:45 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vrfilosof/4/0054.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free