- Project Runeberg -  Filosofiska föreläsningar / 4. Föreläsningar öfver antropologi och moralfilosofi. Hållna i Göteborg höstterminen 1878 /
57

(1900-1901) [MARC] Author: Viktor Rydberg With: Robert Höckert
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Föreläsningar öfver antropologi och moralfilosofi

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

vi kunna göra honom till den enda ovillkorliga
maximen för vårt handlande och skilja den maximen
från alla dem, som härleda sig från vår sinnliga
natur eller från religionslärornas och statsintressena»
statutariska föreskrifter, hvilka skifta och förändra
sig med den religiösa känslans klarnande och med
vårt förstånds utveckling.

Emellertid har denna brist på en allmängiltig
moralkodex, denna olikhet i uppfattningen af rätt
och orätt, godt och ondt, gjort, att man velat se sig
om efter en annan moralprincip än det i
människosläktet verksamma samvetet, och man har då
kunnat se sig om åt två sidor. På ena sidan ligger
nyttig hetsgrundsatsen, till hvilken jag längre fram
skall återkomma för att visa huru pass han duger
till moralprincip och rättesnöre för vårt viljande; å
andra sidan ligger den gudomliga viljan. Uppställer
man Guds vilja som sedelärans yttersta grundval, så
intager man den ståndpunkt, som inom
moralvetenskapen kallas för den teologiska. Denna ståndpunkt
är likväl enligt min mening lika ohållbar som den*
hvilken upphöjer nyttigheten, det personliga intresset
eller samhällsintresset, till yttersta moralprincip. Dock
är här ett missförstånd redan ifrån början att afvisa.
Helt visst existerar en yttersta grund, en grund, som
ligger djupare än människans eget väsen, för det
fenomen, att huru än människan föreställer sig
skillnaden mellan godt och ondt, så kan hon dock
omöjligen frigöra sig från att uppställa en sådan
skillnad, omöjligen upphöra att skilja mellan vissa sina
eller andras bevekelsegrunder och handlingar som goda

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Thu Aug 20 13:41:50 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/vrfilosof/4/0061.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free