- Project Runeberg -  Filosofiska föreläsningar / 4. Föreläsningar öfver antropologi och moralfilosofi. Hållna i Göteborg höstterminen 1878 /
58

(1900-1901) [MARC] Author: Viktor Rydberg With: Robert Höckert
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Föreläsningar öfver antropologi och moralfilosofi

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ifrån andra som onda, omöjligen kasta ifrån sig det
slags värdemätare, medelst hvilken hon bedömer sin
verksamhet ej blott som klok eller oklok, nyttig eller
skadlig för henne själf eller andra, utan ock som
aktningsvärd eller tadelvärd i och för sig själf. Detta
faktum och vidare det faktum, att denna skillnad,
som människan gör mellan godt och ondt, måste af
henne själf betraktas som den allra viktigaste
skillnad hon är i stånd att göra — detta måste hafva
en yttersta grund, och hvar och en, som tror eller
vet, att en Gud gifves, finner denna yttersta grund i
Honom, i Hans vilja.

I den meningen hvilar ej blott Boströms utan
ock Kants morallära på religiös grund. Men på
den så kallade teologiska ståndpunkten står
likaväl ingendera i den mening, hvari uttrycket
»teologisk ståndpunkt» nyttjas inom filosofien. Enligt den
teologiska ståndpunkten äro de moraliska buden,
som åligga människan, plikter och absolut bindande,
emedan de äro gudomliga uppenbarelser; enligt Kant
däremot måste de moraliska buden gälla som
gudomliga, därför att de äro plikter och som sådana
absolut bindande. Enligt Boström är människan
dygdig visserligen endast så till vida som
religionen är princip och ändamål för hennes praktiska
verksamhet; men enligt Boström äro också
religionen och förnuftet ett och detsamma, och
pröfvoste-nen för hvad som är godt och ondt tillhör ingen
utifrån gifven auktoritet, utan finnes i förnuftet själf.
Häruti skiljer sig den äkta och konsekventa
teologiska ståndpunkten från Kant och Boström. Den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Thu Aug 20 13:41:50 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/vrfilosof/4/0062.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free