- Project Runeberg -  Filosofiska föreläsningar / 4. Föreläsningar öfver antropologi och moralfilosofi. Hållna i Göteborg höstterminen 1878 /
59

(1900-1901) [MARC] Author: Viktor Rydberg With: Robert Höckert
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Föreläsningar öfver antropologi och moralfilosofi

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

teologiska moralen förklarar, att hvad Gud vill är
godt, äfven om det mänskliga förståndet och
samvetet ej kunna erkänna det som sådant. Om nu den
teologiska moralen tilläde, såsom vanligtvis sker, att
hvad Gud vill är godt, därför att han själf är i sig
god och helig, så klingar detta mycket vackert, men
är dock ingenting annat än en logisk cirkelgång,
genom hvilken man på frågan, hvarför det Gud vill är
godt, får svaret: därför att Gud är god, och på
frågan, hvarför vi skola uppfatta Gud som god och ej
endast som allsmäktig och all vetande, får det svaret:
därför att Gud vill endast det goda.

På en sådan cirkelgång kan ingen moralisk
vetenskap grundläggas, och ingen vetenskaplig
pröfvo-sten gifvas oss på hvad som är sedligt eller
osedligt. Detta hafva de skarpare teologiska
hufvu-dena insett, och fördenskull förklarade också den
ryktbare skolastiske läraren Duns Scotus, att Guds
vilja i är en fullkomligt godtycklig vilja, som kan
göra hvad hon behagar till godt eller ondt.
Ingenting, icke ens de tio budorden, är i sig själf godt;
förmådde icke Gud upphäfva dessa budord och, om
det honom så behagade, göra deras raka motsats,
stöld, mord o. s. v. till goda och riktiga
föreskrifter, så skulle han enligt Duns Scotus vara
ett ofritt väsen, slaf af en honom inneboende
naturlag. Enligt den konsekvent teologiska
ståndpunkten är det goda således icke något absolut och
faststående, utan någonting relativt och godtyckligt
och skulle vara alldeles obestämbart, om vi icke
i kyrkan ägde en nådeanstalt, som uppenbarade

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Thu Aug 20 13:41:50 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/vrfilosof/4/0063.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free