- Project Runeberg -  Filosofiska föreläsningar / 4. Föreläsningar öfver antropologi och moralfilosofi. Hållna i Göteborg höstterminen 1878 /
66

(1900-1901) [MARC] Author: Viktor Rydberg With: Robert Höckert
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Föreläsningar öfver antropologi och moralfilosofi

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

så har hon känt sig upprörd och uppställt fordran
på en högre utjämning, en högste domare, en slutlig
försoning, en moralisk världsordning, och denna
fordran har då räckt handen åt hennes begär att skapa
sig en sammanhängande metafysisk världsåskådning,
och religionen har sålunda blifvit ej blott en
populär, af fantasien skapad metafysik, utan också en
populär af fantasien skapad moral. Ställd i en värld,
hvari hon är en snart försvinnande del, med
födelsens gåta å ena sidan och dödens å den andra,
öfver allt omgifven af fysiska och moraliska
mysterier, har människan fordrat ljus i detta mörker, och
hon har fått detta ljus icke som ett verkligt vetande,
en bevisligt riktig världsåskådning, ty en sådan
kräfver årtusendens grubblande och forskande, utan hon
har fått det i form af religion, i form af tro.
Liebmann anmärker, att för religionen är det moraliska
elementet så väsentligt, att om man subtraherar det
moraliska från religionen, blir återstoden ingenting
annat än vidskepelse.

Äfven Kant anser moralen vara religionens
egentliga väsen; religionen består nämligen enligt
honom däruti, att vi betrakta våra sedliga plikter
som gudomliga bud; från början måste fördenskull
också en moralisk driffjäder varit verksam vid
religionernas uppkomst, och Kant betraktar hela
världshistorien, hela den omätliga kamp, som föres på
jordens yta, som väsentligen utgående på att göra
religionen ren från alla de icke-moraliska element,
som människans lägre natur likaledes från början
inlagt i religionen, för att ändtligen en sann

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:01:45 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vrfilosof/4/0070.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free