- Project Runeberg -  Filosofiska föreläsningar / 4. Föreläsningar öfver antropologi och moralfilosofi. Hållna i Göteborg höstterminen 1878 /
109

(1900-1901) [MARC] Author: Viktor Rydberg With: Robert Höckert
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Föreläsningar öfver antropologi och moralfilosofi

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

oblidkelig stränghet representerar statens rätt och
den yttre lagens helgd, finner med häpnad, att ehuru
Ismene är oskyldig till gärningen, är hon dock
behärskad af samma föreställning om en inre
oskrifven bjudande lag, som är omedelbart vittne om en
gudomlig makts närvaro i djupet af den enskilda
människans ande; men han kan och vill icke
betrakta denna inre demoniska makt som en god och
gudomlig, emedan han då stode inför en
fruktansvärd motsägelse: att Guds röst, sådan hon yppar sig
i statens lagar och härskarens bud, skulle kunna
bestridas af en inre likaledes gudomlig i människans
eget hjärta. Fördenskull tillbakavisar han också sin
sons böner, när denne bemödar sig att stämma
honom mildare. Först när den gamle blinde siaren
Tiresias profeterar gudarnes straff öfver hans
hårdhet, känner han sig vacklande och skyndar bort för
att hindra dödsdomens verkställande. Men det är
för sent. Antigone har gifvit sig själf döden.
Hemon, som ej kan öfverlefva henne, dödar sig i
faderns åsyn, och Kreons maka, som ej kan öfverlefva
sin son, ilar äfven frivilligt i dödens armar, och
dramat slutar med att Kreon, dignande under sin
förtviflan, föres af sina tjänare tillbaka till
konungaborgen. —

Sålunda har Sofokles tecknat en tragisk
sammanstötning mellan den objektiva, den yttre
sedligheten å ena sidan, sådan hon gör sig gällande i
statens lagar eller i religionslärornas dogmer, och å
den andra sidan den individuella fromhet och
sedlighet, som gör sin eviga rätt gällande i den enskilda

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Thu Aug 20 13:41:50 2020 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/vrfilosof/4/0113.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free