- Project Runeberg -  Filosofiska föreläsningar / 4. Föreläsningar öfver antropologi och moralfilosofi. Hållna i Göteborg höstterminen 1878 /
126

(1900-1901) [MARC] Author: Viktor Rydberg With: Robert Höckert
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Föreläsningar öfver antropologi och moralfilosofi

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

niskan höjd öfver ödets kast; då är hon, så långt
hennes inskränkta natur det medgifver, lik Gud,
hvars afbild hon bär uti sig, och hvars röst hon
förnimmer inom sig. All uppfostran borde syfta till
att härda oss för ett sådant lif; all uppfostran borde
syfta till att gifva oss kraft att hålla våra begär och
lidelser i strängaste band.

Detta gäller tillochmed sådana affekter, som anses
pryda vår natur, såsom t. ex. medlidandet. Om denna
affekt yttrar sig Seneka alldeles så som Immanuel
Kant gjorde det efter honom. Medlidandet såsom blott
affekt är utan allt värde, ja är endast en själens
förstämning, som den vise bör undvika. Hans kall är
icke att gråta med dem som gråta, lida med dem som
lida, utan att aftorka andras tårar och trösta och
hug-svala dem som lida. Det kommer icke an på
medlidande, utan på en stark och kraftig välvilja, sade
de stoiske filosoferna, och denna välvilja utsträckte
de till alla människor, ej endast till fränder eller
jämlikar eller landsmän, ty de erkände emellan
människorna ingen annan skillnad än den moraliska, ingen
annan rang än den mellan plikttrogna och pliktförgätna,
mellan visa och dårar, och äfven denna skillnad
utgjorde ingen gräns för deras lugna, från all
känslosamhet fria filantropi, som utsträckte sig äfven till
brottslingar. Utgående från Platos åsikt, att alla
våra förseelser och synder ha sin rot i bristande
insikt, behandlade de det onda sinnelaget som en
sjukdom, och i afseende på straffet förklarade de,
att man icke bör se på det förflutna, utan på det
tillkommande, att man med andra ord ej skall straffa

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Thu Aug 20 13:41:50 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/vrfilosof/4/0130.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free