- Project Runeberg -  Filosofiska föreläsningar / 4. Föreläsningar öfver antropologi och moralfilosofi. Hållna i Göteborg höstterminen 1878 /
143

(1900-1901) [MARC] Author: Viktor Rydberg With: Robert Höckert
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Föreläsningar öfver antropologi och moralfilosofi

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

nekas bref, det 110:de i ordningen, där det heter:
»Hvad som länder oss till godo har vår Gud och
fader ställt i vårt närmaste grannskap; han har icke
väntat på vår bön därom; af sig själf har han gifvit
det.» Motsatsen, som Paulus uppställer mellan den
andliga människan och den naturliga återfinnes hos
Seneka som en åtskillnad mellan det sinnliga och
det förnuftiga. Paulus yttrar: »Den naturliga
människan förnimmer intet af det Guds ande tillhör; det
är henne en dårskap, och hon kan icke fatta det, ty det
måste andligen dömas. Men den andliga dömer allt.»
Seneka åter yttrar: »öfver godt och ondt kan det
timliga icke döma; hvad som gagnar eller icke är
för det sinnliga obekant. Alltså är förnuftet domare
öfver godt och ondt.» Seneka säger i sin afhandling
om Försynen: »Gud hyser ett faderligt sinnelag och
öfvar de gode, emedan han gärna vill härda dem,
genom smärtor och lidanden.» I Hebreerbrefvet heter
det: »Den Gud älskar, den agar Han.»

Alla dessa större eller mindre likheter mellan
Senekas skrifter och Nya Testamentets få snarare
ökad än minskad betydelse däraf, att den hedniske
filosofen saknar, hvad de nytestamentlige författame
äga, en på samma gång historisk och ideal bild af
den fullkomliga människan, af den sanne
människosonen; ty om Seneka icke äger ett sådant mönster
att rikta sina blickar på och lyfta sina händer till,
så visa dock hans skrifter på mångfaldiga ställen,
att han känner denna brist som ett behof och längtar
att få det afhjälpt. Han ser sig om efter en sådan
mänsklig mönsterbild bland Greklands filosofer och

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Thu Aug 20 13:41:50 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/vrfilosof/4/0147.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free