- Project Runeberg -  Filosofiska föreläsningar / 4. Föreläsningar öfver antropologi och moralfilosofi. Hållna i Göteborg höstterminen 1878 /
148

(1900-1901) [MARC] Author: Viktor Rydberg With: Robert Höckert
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Föreläsningar öfver antropologi och moralfilosofi

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

sofmantel, med ränsel och staf i handen vandrade
från stad till stad, för att för förkunna sedlighetens
föreskrifter och straffa folkets synder och laster.

Men icke dess mindre förblir det ej endast
obe-visadt, utan osannolikt, att Seneka skulle emottagit
något inflytande från Paulus. Likheter mellan
nytesta-mentliga läror och utsagor å ena sidan och den grekiska
filosofiens å den andra förekomma ej endast hos
Seneka och hans efterföljare Epiktet och Markus
Au-relius, utan äfven hos Senekas föregångare, stoiska
och platonska filosofer, som lefvat århundraden före
Jesu födelse, ja sträcka sig ända till den gamle
filosofen Heraklit från Efesus, som lefde ett halft årtusen
före Kristus. Om den stundom nästan ordagranna
öfverensstämmelsen mellan Seneka och Paulus knappt
låter förklara sig endast ur den frändskap, som
före-fanns i själsstämning och världsåskådning, så låter det
snarare säga sig, att Paulus läst och mottagit intryck
af stoiska skrifter än att Seneka fått kunskap om
samt upptecknat och användt paulinska tankar,
uttryck och ordvändningar. Senekas skrifter utgöra en
skattkammare, i hvilken hela den rikedom af sedliga
tankar och lärosatser, som den stoiska skolan under
fyra århundraden framalstrat, blifvit samlad,
omgestaltad och försedd med den egendomliga prägeln af
Senekas författarestil, men också mången gång
bevarad i sitt ursprungliga skick. Paulus behöfver
således icke hafva läst eller hört något af Seneka eller
Seneka af Paulus, för att dessa likheter skola kunna
förklaras; båda kunna hafva tagit intryck af samma
äldre förebild. Tarsus, Paulus’ födelsestad, var den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Thu Aug 20 13:41:50 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/vrfilosof/4/0152.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free