- Project Runeberg -  Filosofiska föreläsningar / 4. Föreläsningar öfver antropologi och moralfilosofi. Hållna i Göteborg höstterminen 1878 /
163

(1900-1901) [MARC] Author: Viktor Rydberg With: Robert Höckert
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Föreläsningar öfver antropologi och moralfilosofi

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

människoandarne, och de drogo däraf den slutsats,
att alla människor genom detta gemensamma
innerliga förhållande till Gud utgöra sammanhängande
lemmar af en och samma andliga lekamen. Dessa
två sanningar förkunnades redan af de älste
grekiske stoikerna; men det länder de senare romerske
stoikerna, Sextius, Seneka, Epiktet och Markus
Aure-lius särskildt till ära att hafva starkare betonat dem,
och de romerske juristerna af stoiska skolan att
hafva gjort dem fruktbärande i lagstiftningen och
lag-skipningen. De framhöllo läran om alla människors
brödraskap lika skarpt och eftertryckligt som
kristendomen sedermera gjorde det och banade sålunda
vägen åt denna. —

En annan riktning inom den grekiska
hedendomens filosofi, nämligen platonismen, har troget
samverkat med stoicismen för att lyfta människosläktet
till en högre religiös och moralisk utvecklingsgrad
än den, hvarpå de antika folken före filosofiens
uppkomst befunno sig, och kan måhända i lika hög
mån som stoicismen gälla som en förelöpare till
kristendomen. Med afseende på själfva Gudsbegreppet
stod platonismen än närmare Jesu lära än
stoicismen gjorde det. Då stoicismen betraktade Gud
såsom inneboende och verksam i världen ungefär på
samma sätt som själen är det i sin lekamen — då
stoicismens gudsbegrepp således väsentligen var
im-manent, föreställde sig däremot platonikerna Gud
som ett öfver världen upphöjdt, af företeelsernas
skiftningar fullkomligt oberoende och oföränderligt
väsen. Likasom stoikerna ansågo de människosjä-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Thu Aug 20 13:41:50 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/vrfilosof/4/0167.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free