- Project Runeberg -  Undersökningar i germanisk mythologi / Del 1 /
105

(1886-1889) [MARC] Author: Viktor Rydberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - I. Mythen om urtiden och vandringarna

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

sadeskärfven under sitt hufvud och skatter hopade kring sitt
läger. Det är säkert, att bland skatterna voro icke endast
vapen och smycken, utan äfven verktyg. Man erinre sig, att
gudarne i urtiden smidde på Idavallen ej blott klenoder, utan
äfven nyttiga redskap (tangir skópu ok tól görðu). Bevis
lämnas i n:o 82 för att Scef-Heimdall medförde eldborren till
urmänniskorna, som dit intills lefvat utan de välsignelser den
heliga elden förlänar.

Gossen växer upp hos innebyggarne på den skandiska
kusten, och när han är kommen till mogen ålder, har under
hans inflytande mänsklig odling uppspirat, och begynnelsen
till samhällsklasser med skillda samfundsuppgifter företett sig.
I Rigsthula återfinna vi honom vandrande »gröna stigar»
mellan gårdar i det land, som välsignats med hans närvaro. Här
kallas han Rigr — det gäller om honom som om nästan
alla mythgestalter att de bära mångfaldiga namn — men
inledningen till sången upplyser, att han som kallas så är
guden Heimdall (einhverr af asum sá er Heimdallr het).
Landet är äfven här betecknadt som liggande invid hafvet.
Heimdall går framm með sjofarstrǫndu. Kulturen är i full
gång: människorna äro bosatta, de spinna och väfva, slöjda
och smida, plöja och baka, och de ha af Heimdall fått
undervisning i runor. Olika hem förete olika skick och välstånd,
men förnöjsamhet råder öfver allt. Heimdall besöker Ai’s och
Eddas anspråkslösa bostad, mottages gästvänligt och stannar
i tre dygn. Nio månader därefter födes hos hjonelaget sonen
Träl. Heimdall besöker sedan Aves och Ammas välburgna
och renliga hem, och nio månader därefter födes hos detta
hjonelag sonen Karl. Därifrån begifver sig Rig till Faðir’s
och Móðir’s prydliga gård; där födes nio månader efter
besöket sonen Jarl. Sålunda hafva de tre germaniska stånden,
de ofries, fribornes och högbornes, fått af Heimdall-Rig sin
gudomliga stadfästelse och alla tre blifvit ärade med
gudomlig börd.

Under berättelsen om Rigs besök i de tre olika hemmen
ligger den mythiska idéen om ett samfaderskap, en idé som

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:02:25 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vrgerman/1/0109.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free