- Project Runeberg -  Undersökningar i germanisk mythologi / Del 1 /
339

(1886-1889) [MARC] Author: Viktor Rydberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - II. Mythen om underjorden

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

vidt utbredd föreställning är ett heligt djur, som framför allt
är demonernas och mörkrets makters fiende. Enligt svensk
folktro än i dag jagar hanegället gastar och spökelser på
flykten, och en liknande mening återfinnes i Avesta, Vendidad
fargard 18, där (str. 15) Ahuramazda själf öfversätter hanens
morgonsång med följande ord: »stigen upp, I människor och
prisen den rättfärdighet, som är den mäst fullkomliga! Se,
demonerna äro fördrifne!» Avesta är naivt harmsen öfver
lättsinnigt talande människor, som kalla denne helige fågel
(Parodarsch) med det föga vördnadsingifvande namnet Kukeliku
(Kahrkatás). Föreställningen om tuppens helighet och
demonfiendtlighet fanns äfven hos det södra Europas arier och
öfverlefde kristendomen: Aurelius Prudentius har skrifvit en
Hymnus ad galli cantum, och tuppen har, som vartecken
af kristlig vaksamhet, fått samma plats på kyrkospirorna som
förr i världsträdet. Majstängerna ha ej häller glömt honom.
I Norden hade emellertid poeterna och det folkliga ordstäfvet
gjort en röd hane till eldens symbol. Elden har tvåsidigt
skaplynne: han är helig, renande och välgörande, när han
aktsamt behandlas och i lofligt uppsåt; han är förstörande i
motsatt fall. Med undantag för detta specialfall förmäles om
mythologiens och poesiens hanar endast godt.

Grimnersmals str. 31 är märkvärdig ur två synpunkter.
Den meddelar upplysningar — visserligen korta och knappa,
men likväl värdefulla — om Yggdrasels tre rötter, och den
talar om Hel i en otvetydig, alldeles bestämdt personlig
mening.

Om världsträdets rötter och deras ställning har vår
undersökning hitintills, oberoende af Grimnersmal str. 31, fört
till följande resultat:

Yggdrasel har en nordlig rot. Denna står öfver den
ofantlige vatten behållaren Hvergelmer och utbreder sig öfver det
norr om Hvergelmer belägna Nifelhel, som bebos af rimthursar,
och hvarunder nio straffregioner äro belägna, bland dem
nastränderna.

Yggdrasels andra rot vattnas af Mimers brunn och

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:02:25 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vrgerman/1/0343.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free