- Project Runeberg -  Undersökningar i germanisk mythologi / Del 1 /
463

(1886-1889) [MARC] Author: Viktor Rydberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - II. Mythen om underjorden

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

e) Såsom fader till Natt, som bor i Mimers rike, och
frände till Urd, som med Mimer delar väldet öfver
underjorden, är Narve själf ett underjords väsen och det äldsta
underjordsväsendet: »den förste som bebyggde Jotunheimar».

f) Han var innehafvare af underjordens visdoms- och
ingifvelsekälla, det vill säga Mimers brunn.

g) Han var Odens vän och »Odens ovänners bindare».

h) Han dog och lämnade sin källa i arf åt ättlingar.

Allt eftersom vår undersökning fortskrider, skall det visa
sig, att samtliga dessa upplysningar om Narve gälla Mimer
— att »han som tänker» (Mimer) och »han som binder» (Narve)
är samma person. Redan de omständigheter, att Narve var
ett urgammalt väsen af jättebörd, bosatt i underjorden och
egare af visdomskällan därstädes, samt att han var Odens vän,
och att han dog och lämnade sin källa i arf (jämför Míms
synir),
hänvisa med bestämdhet på Narves och Mimers
identitet. Den germaniska theogonien har således gjort Tanken
till Ödets äldre frände, som genom Natt föder Dag öfver
världen. Det är i sina theogonier de gamla folken gjorde sina
första anlopp till en filosofisk världsåskådning.

Det fornengelska språket har bevarat och på det kristna
Paradiset öfverflyttat en benämning, som ursprungligen
tillkommit hedendomens underjordiska salighetsrike —
Neorxenavang. Vang betyder äng, fält, slätt. Det gåtfulla
Neorxena- ser ut som en genitiv plural. Grein i sin angelsaksiska
ordbok, och före honom Weinhold, hänför neorxena- till Narve,
Nare,
detta utan en aning om, att Narve är ett epithet till
Mimer och betecknar det hedniska lycksalighetsrikets konung.
Jag anser detta vara ett intyg för att Greins antagande är
lika riktigt, som det är nödvändigt, om man öfver hufvud vill
söka en etymologisk förklaring på ordet. Den plurala
genitiven neorxena betecknar då dem, som bebo Narves
lycksalighetsfält och fått sitt namn däraf. Den motsvarande
fornnordiska benämningen är njarir, ett ord, till hvilket jag
nedanför återkommer.

Att döma af vissa ställen i skrifter från kristen tid (1200-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:02:25 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vrgerman/1/0467.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free