- Project Runeberg -  Undersökningar i germanisk mythologi / Del 1 /
483

(1886-1889) [MARC] Author: Viktor Rydberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - II. Mythen om underjorden

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

öfver mjöd, och hvars sal är belägen på ett område, till
hvilket kölden ej kan tränga. Mythen har ställt denne jätte i
förbindelse med Ymer, som i relativ motsatts till honom kallas
Leirbrímir, Lerbrimer (Fjölsvinnsmal). Dessa omständigheter
hänvisa alla till Mimer. Så äfven Sigrdrífumál str. 14, där
det säges, att »Oden stod på bärget med Brimers svärd»
(Brimis eggiar), då Mimers hufvud för första gången talade med
honom. Uttrycket »Brimers svärd» är dubbeltydigt. Emedan
ett hufvud en gång användes som vapen mot Heimdall, kunna
enligt Skaldskaparmal 69 (cod. H., jämför Skaldsk. 8 och
Gylfag. 27) svärd och hufvud nyttjas som omskrifningar för
hvarandra, hvadan »Brimers svärd» kan vara detsamma som
»Mimers hufvud». I sin egentliga omskrifna betydelse af ett
i mythen ryktbart svärd har Sigrdrífumál säkerligen äfven
nyttjat uttrycket, ty hon framställer Oden som fullt rustad
med hjälm på hufvudet vid det ifrågavarande tillfället, och
mythens yppersta svärd har enligt en tilläggsrad till strof 44
i Grimnersmal (Cod. A.) burit Brimers namn, likasom samma
svärd i den tyska sagan bär namnet Miminc (Biterolf v. 176,
i Vilkinasaga förändradt till Mimmung), otvifvelaktigt därför
att det en gång var i Mimer-Nidhads besittning, ty den tyska
sagan (Biterolf 157, jämför Vilkinasaga k. 23) ihågkommer
ännu, att det svärd, som uppkallats med Mimers namn, var
samma ryktbara vapen som smiddes af Völund (Wieland i
Biterolf, Velint i Vilkinasaga), således samma konstverk, som
enligt Völundarkvida Niðaðr beröfvade honom under hans
vistelse i Ulfdalarne.

89.


MJÖDMYTHEN.



Vi hafva sett (n:o 72, 73), att det mjöd, som beredes af
de tre underjordskällornas safter, upphäfver dödens
verkningar och ger förnyad lifskraft åt de hädangångne, samt att
samma safter uppsugas af världsträdets rötter och i dess stam
blandas till den safve, som gifver trädet oförgängligt lif. Från

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:02:25 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vrgerman/1/0487.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free