- Project Runeberg -  Undersökningar i germanisk mythologi / Del 1 /
541

(1886-1889) [MARC] Author: Viktor Rydberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - II. Mythen om underjorden

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Med afseende på leika må anmärkas, att dess gamla
betydelse »hoppa till», »spritta till», »flyga upp», återfinnes ej
blott hos Ulfilas, som med laikan öfversätter det
nytestamentliga σχιταν (Luk. 1, 41, 44, och 6, 23, i det förra
stället med afseende på det i Elisabeths modersköte slumrande
barnet, som »hoppar till» vid hennes möte med Maria), utan
äfven i ett annat ställe af Völuspa, där det med afseende på
världsbranden heter: leikr hár hiti við himin sjálfan; »hög
flyger elden upp till själfve himmelen». Vidare bör påpekas
preteritiformen kyndisk (af kynna göra bekant) vid sidan af
presens-formen leika. Denna sammanställning innebär, att
Mimers söner »störta upp», emedan världsbestämmelsen,
skapelsens yttersta öde dessförinnan och omedelbart förut
förkunnades »i det gamla gjallarhornet». Mimers söners
uppspringande är en verkan af den första väldiga hornstöten.
En eller flere sådana följa därpå: »högt blåser Heimdall,
hornet är lyftadt, och Oden mäler med Mimers hufvud».
Härmed är således betydelsen af leika Míms synir gifven. Deras
vaknande och framträdande är ett af de i krönikor och
folksägner bäst ihågkomna tecknen till Ragnaröks ankomst och
de dödes återkomst, och Völuspa har i denna strof bevarat
minnet af den germaniska mythens »chateau dormant».

En jämförelse mellan de bevarade mythfragmenten och
folkminnena ger oss således följande bild af den germaniska
mythen om de sju sofvarne.

Världsträdet — representanten af de fysiska och äfven
de sedliga världslagarne — sköt i tidernas morgon herrligt
upp ur de tre världskällornas mark och stod under de första
skedena af de mythologiska tilldragelsernas tidehvarf (ár alda)
friskt och ofördärfvadt, vårdadt, som det var, af dessa källors
underjordiska väktare. Men tiderna försämrades: Lokes
kvinnliga motbild Gullveig-Heid utspred i Asgard och Midgard onda
runor, och han och hon vållade tvister och krig mellan samma
gudaklaner, hvilkas uppgift är att endrägtigt öfvervaka och
vidmakthålla världsordningen. I den mellan asar och vaner
uppståndna fäjden vardt den mellersta och förnämsta

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:02:25 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vrgerman/1/0545.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free