- Project Runeberg -  Undersökningar i germanisk mythologi / Del 1 /
544

(1886-1889) [MARC] Author: Viktor Rydberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - II. Mythen om underjorden

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

samt att de, i likhet med sin fader, voro människoälskande
väsen. Thorkil, sagans store sjöfarare, prisar fördenskull
Gudmund-Mimer som en beskyddare i faror.

Legenden har bibehållit det i mythen liggande
sammanhanget mellan denna och idéen om en återuppståndelse från
de döde. Men i mythen om Mimers sju söner är denna idé
på det innerligaste förenad med mythen själf och är med
episk logik sammanknuten till hela mythsystemet. I legenden
åter blir återuppståndelsens idé häftad som en etikett på sagan.
De sju männen i Ephesus sänkas i sin långa slummer och
återuppväckas för att inför kejsar Theodosius hålla en af
deras eget öde illustrerad predikan mot den irrlära, som vill
förneka de dödes uppståndelse.

Gregorius meddelar, att han är den förste, som på latinska
språket upptecknat detta förut inom västerländska kyrkan okända
miraculum. Som sin sagesman anför han »en viss syrier»,
som hade tolkat historien för honom. En österländing som
sagesman var ju också behöflig, när det gällde att meddela
ett hittills obekant mirakel, som tilldragit sig i en bärghåla
vid Ephesus. Det är emellertid intet tvingande skäl att antaga,
att Gregorius här framlägger en diktad uppgift. Legendens
lokalisering till Ephesus har sin förklaringsgrund i den antika
sagovariant om Endymion, enligt hvilken denne blifvit dömd
till inspärrning och evig sömn i en grotta i bärget Latmos.
Latmos ligger söderut från Ephesus och icke särdeles långt
därifrån. Denna saga är legendens antika rottråd, hvarur
dess lokalisering, men icke dess innehåll och enskildheter
kunnat uppspira. Innehållet är hemtadt ur den germaniska
mythen. Att Syrien eller Mindre Asien varit skådeplatsen
för dennas förvandling till kristen legend är möjligt och
innebär ingenting förvånande. Under och närmast efter den tid,
till hvilken legenden själf förlägger de sju sofvarnes
återuppståndelse, Theodosius’ tid, var det romerska österlandet,
Mindre Asien, Syrien och Egypten, uppfyldt af germaniska
krigare, som där hade stadigvarande kvarter. En Notitia
dignitatum
från denna tid talar om härskaror af gother,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:02:25 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vrgerman/1/0548.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free